بیوگرافی سحر
در سال ۱۳۴۷ شمسی در ایران متولد شد. با وقوع جنگ ایران و عراق، درسال ۱۳۵۹ به همراه خانواده به انگلستان مهاجرت کرد. او با ورود به مدرسه در انگلستان به زبان انگلیسی مسلط شد. هاشمی رشته حقوق را برای تحصیل در دانشگاه برگزید و در این رشته از دانشگاه بریستول فارغالتحصیل شد.
هاشمی پس از فارغالتحصیلی توانست بهعنوان وکیل مشغول به کار شود. در سال۱۳۷۳خورشیدی پدرش را از دست داد؛ اتفاقی که شروع روزهای مهم در زندگی او بود.پس از این اتفاق تصمیم گرفت مدتی به آرژانتین سفر کند.
او پس از مدتی حضور در آرژانتین به انگلستان بازگشت و مدتی به دنبال کار گشت. او در خلال تلاشش برای پیدا کردن کار مناسب برای دیدار با برادرش عازم نیویورک شد. ایدهی راه اندازی کافه از زمانی شروع شد که با برادرش در کافهای نشسته بودند بوی قهوهای که در کافی شاپ پیچیده بود توجه او را جلب کرد. اولین چیزی که به ذهن سحر خطور کرد این بود که چرا این بوی لذتبخش قهوه در کافههای انگلستان وجود ندارد؟
پاسخ این سؤال ایده تأسیس یک کافیشاپ در انگلیس بود که ذهن این بانوی خلاق را حسابی درگیر خود کرد.
بازگشت به انگلیس و دنبال کردن رؤیای کافیشاپ
او به انگلستان بازگشت و در کتابخانههای لندن ساعتها به مطالعه پرداخت تا بیاموزد چگونه میتوان یک کسبوکار جدید را راهاندازی کرد. او با جستوجو در کافههای انگلیس متوجه شد کیفیت قهوهای که در کافیشاپها و رستورانهای این کشور سرو میشود چندان مطلوب نیست. او متوجه موضوع جالب دیگری هم شد؛ علیرغم کیفیت نهچندان مناسب قهوههای انگلیسی مردم این کشور تمایل رو به رشدی به مصرف قهوه داشتند و بهتدریج قهوه را جایگزین چای میکردند.
پسازاین تحقیقات او بیشازپیش مطمئن شد میتواند با راهاندازی کافیشاپ موفقیتهای چشمگیری بهدست بیاورد. این بانوی سختکوش به سراغ نهادها و مؤسسات مختلف رفت تا بودجه لازم برای اجرای ایده خود را پیدا کند.
او نهایتاً در سال در سال ۱۹۹۵ با کمکی که از وزارت صنعت و تجارت انگلستان دریافت کرده بود کافیشاپ خود را در لندن راهاندازی کرد. او نام این کافیشاپ را «کافه ریپابلیک» گذاشت.
هاشمی که در تأسیس این کافیشاپ از برادرش هم کمک گرفته بود، توانست «کافه ریپابلیک» را تبدیل به یکی از معروفترین برندهای کافیشاپهای در انگلیس با ۱۲۹ شعبه و ۳۰ میلیون پوند درآمد سالیانه کند.
تولید شیرینیهای بدون قند
سحر هاشمی در سال ۲۰۰۵ برند اسکینی کندی (Skinny Candy) را با تولید شیرینیهای بدون قند بنیان گذاشت تا مجموعهای از محصولات شیرینی بدون شکر و شکلات و کمچرب را تولید کند.
او دو سال بعد یعنی سال ۲۰۰۷ نیمی از سهام این برند را به شرکت تولید شیرینی (Gliston PLC) فروخت.
تألیف کتاب پرفروش کارآفرینی در سال ۲۰۱۰
سحر هاشمی در سال ۲۰۱۰ کتابی به نام “روشنشده” را به چاپ رساند. او در این کتاب ۸ عادتی که میتواند رفتار کارمندان را به سمت کارآفرینی سوق دهد تشریح کرده است. این کتاب بر اساس تجربه او در تبدیل کردن یک شرکت تازه تأسیس کوچک به یک شرکت بزرگ نوشته شده است.
سحر هاشمی هماکنون بهعنوان سخنران در بسیاری از گردهماییهای اقتصادی شرکت میکند. این کارآفرین ایرانی یکی از سخنرانان اصلی در نشستهای مربوط به زنان و موسسه والاستریت ژورنال است.
جالب است بدانید که سحر هاشمی:
نشریات مهمی در جهان نظیر دیلیمیل، ایندیپندنت و منیجمنت تودی Management Today، از او بهعنوان یکی از زنان قدرتمند جهان نام بردهاند.
در سال ۲۰۰۵ بهعنوان رهبر جوان در اقتصاد از سوی DAVOS، فروم اقتصادی جهان، انتخاب شد.
در ژوئن سال ۲۰۱۲ عالیترین رتبه امپراتوری بریتانیا برای خدمترسانی به اقتصاد و خیریههای کشور به هاشمی اعطا شد.
وی در سال ۲۰۱۱ به انجمن کارآفرینان بریتانیا دعوت شد تا در مورد تدابیر کارآفرینی به دولت پیشنهادهایی را بدهد.
سحر هاشمی در سال ۲۰۱۱ توسط مجله (Director ) بهعنوان یکی از ده متفکر اصیلِ برتر شناخته شد.