بیوگرافی
جک دورسی در شهر سنت لوییس از ایالت میزوری آمریکا در تاریخ 19 نوامبر سال 1976 به دنیا آمد. در دوران کودکی او به کامپیوترها و ارتباطات بسیار علاقهمند شد و زمانی که تنها یک دانشآموز دبیرستانی در بیشاپ دوبوگ بود، برنامهنویسی را آغاز کرد. او مجذوب چالشهای موجود در دنیای تکنولوژی شد و بر روی فن آوری لازم برای هماهنگی رانندگان تاکسی، وانتهای تحویل بار و سایر بخشهای ناوگان حملونقل عمومی مطالعاتی انجام داد. او درزمینهٔ ی فنآوریهای لازم برای برقراری ارتباط ثابت و پایدار درزمانی مشخص میان بخشهای مختلف این ناوگان تحقیقاتی انجام داد. در این رابطه و زمانی که تنها 15 سال داشت، دورسی توانست نرمافزاری را طراحی و ارائه کند که هنوز در بسیاری از شرکتهای تاکسیرانی در آمریکا مورداستفاده قرار میگیرد.
آغاز توییتر
دورسی در سال 2000 کمپانی خود را تأسیس کرد. این کمپانی درزمینهٔ ی توزیع نرمافزار برقراری ارتباط شبکه تاکسیرانی بهصورت آنلاین فعالیت میکرد. اندکی پس از شروع کمپانی خود، دورسی ایدهی جدیدی را در سر پروراند. این ایدهی جدید شامل وب سایتی بود که با استفاده از نرمافزار برقراری ارتباطات وی، به کاربر اجازه میداد تا پیامهایی را بهصورت سریع و بهسادگی به اشتراک بگذارد.
جک دورسی این طرح را به یک شرکت تازهکار در سیلیکون ولی به نام Odeo ارائه داد. مدیران این شرکت در این زمینه میگویند: ” دورسی با این ایده پیش ما آمد: شما میتوانید موقعیت خود را بهراحتی با دوستانتان به اشتراک بگذارید. بدینوسیله آنها میدانند که شما دارید چه میکنید!”. دورسی، استون و بنیانگذار سابق Odeo، ایوان ویلیامز، شرکت جدیدی را تحت عنوان Obviouse تأسیس کردند که بعدها به نام توییتر شناخته میشود.
جک دورسی و موفقیت توییتر
در ابتدا کاربران توییتر کارهای شخصی خود در زندگی روزمره و اخبار سطحی را منتشر میکردند. حتی کانن اوبرین، مجری برنامهی طنز محبوب “برنامه شبانگاهی” کاربران توییتر در آن زمان را به باد تمسخر گرفته و آنها را “ردیاب توییتر” مینامید. در روزهای اولیهی خود، سایت توییتر همچنین دچار قطع مکرر خدمات میشد. این روند از زمانی که ستارههای دنیای هالیوود و مدیران مطرح به توییتر پیوستند، دستخوش تغییراتی شد. ناگهان رئیس جنبش “میکروبلاگینگ” توییتر را به یک بستر قدرتمند برای باراک اوباما و جان مککین، نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 تبدیل کرد. توییتر در آن زمان ابزاری برای حمایت طرفداران دو حزب از نامزدهای انتخابی خود بود.
فراتر از توییتر
در سال 2010 میلادی، توییتر بیش از 105 میلیون کاربر داشت که در طول روز 55 میلیون بار توییت میکنند. بااینحال دورسی شروع به بررسی و کاربر روی پروژههای دیگر کرد. او در یک شبکهی اجتماعی جدید تحت عنوان Square سرمایهگذاری کرد. این بستر به کاربران اجازه میداد تا از طریق تلفن همراه و یا کامپیوتر خود بتوانند عملیات بانکی را با کمک کارتهای اعتباری انجام دهند. اگرچه توییتر توانسته است انقلابی در نحوهی ارتباط مردم با یکدیگر ایجاد کند، اما جک دورسی ایدههای بیشتری در سر میپروراند. او در این زمینه میگوید:” در تکنولوژی، ما قرار است شاهد سرعت و کیفیت بالای اتفاقات مختلف باشیم. قرار است زندگی ما در جنبههای مختلف و در بخشهای مختلف دستخوش تغییرات مثبت شود”.
شرکت اسکوئر
جک دورسی در ماه می سال ۲۰۰۹، پلتفرمی کوچک برای پرداخت قبضها و کارتهای اعتباری به کمک گوشی همراه توسعه داد: ابزاری کوچک و مربع شکل که از طریق جک هدفون به آیفون، آیپد و آیپاد و سیستمهای آندرویدی متصل میشد و در حقیقت یک مینی کارتخوان بود. هدف دورسی از ارائهی اسکوئر، گسترش فرهنگ پرداختهای الکتریکی و تسهیل تبادلات مالی بود. مصرفکنندگان کارت اعتباری خود را درون این دستگاه کوچک قرار میدادند، مبلغ و گیرندهی وجه را انتخاب میکردند و سپس نام خود را برای تأیید پرداخت وارد میکردند.
فعالیتهای دیگر
جک دورسی عضو حزب دموکرات آمریکا است. او در سال ۲۰۱۱، بهعنوان یکی از داورهای رقابتهای BigApps که با حمایت مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک برگزار میشد، برگزیده شد. او همچنین در سال ۲۰۱۳ بهعنوان یکی از اعضای جدید هیئتمدیرهی کمپانی والت دیزنی انتخاب شد. او یکی از اعضای هیئتمدیرهی موسسه Berggruen که در حمایت و توسعهی ایدههای جدید اجتماعی میکوشد نیز هست.
جک دورسی در سال ۲۰۰۸ و در سن ۳۵ سالگی، از طرف مجلهی تکنولوژی MIT بهعنوان یکی از برترین نوآوران زیر ۳۵ سال دنیا شناخته شد و در سال ۲۰۱۲، والاستریت ژورنال به او جایزهی بهترین نوآور دنیای فناوری را اهدا کرد.