بیوگرافی:
مری ترزا ماکِلا در ۲۴ دسامبر سال ۱۹۶۱ در یک خانواده ی نسبتا فقیر بدنیا آمد. پدر و مادری فنلاندی داشت. پدرش فرم ساز بود. مری به مدرسهی واترفورد در میشیگان رفت و سپس با کمک پدرش، پس از پایان تحصیلات دبیرستان درحالیکه ۱۸ سال بیشتر نداشت در شرکت خودروسازی جنرالموتورز به عنوان یک کارگر ساده مشغول کار شد. کار او چک کرن پَنل ها و هودها بود. او از این طریق، شهریه دانشگاهش را پرداخت میکرد. سپس در مقطعِ لیسانسِ رشتهی مهندسی برق در موسسهی جنرال موتورز تحصیل کرد. این موسسه هم اکنون به دانشگاه کترینک تغییر نام داده است. مری دانشجوی سخت کوشی بود و کمک هزینهی جنرال موتورز را در مدرسهی بیزینس استنفورد دریافت کرد و در سال ۱۹۹۰ تحصیلات ارشد خود را در رشتهی مدیریت بازرگانی ادامه داد.
در فوریه 2008 ، وی معاون مهندسی تولید جهانی شد. در ژوئیه 2009 ، وی به سمت معاون رئیس منابع انسانی جهانی پیش رفت ، که تا فوریه 2011 ، زمانی که به عنوان معاون اجرایی توسعه جهانی محصولات جهانی منصوب شد.
در همین سالها مری با تونی بارا که یک مشاور بود ازدواج کرد. آنها در دانشگاه کترینگ با هم آشنا شده بودند. مری پس از ازدواج نام خانوادگی شوهرش را انتخاب کرد.
جنرال موتورز
در سال ۲۰۱۴ و با نظر همه اعضای هیئت مدیره جنرال موتورز، به سمت مدیرعامل اجرایی این شرکت انتخاب شد. در همین سال برای سومین بار، توسط مجله Forbes در فهرست قدرتمندترین زنان جهان قرار گرفت. این ایدهی مدیر عاملی شرکت خودروسازی توسط یک زن در خود آمریکا نیز سر و صدای زیادی به پا کرد و به این معنی بود که دیگر مانعی در این راه وجود ندارد و زنان میتوانند هر کاری را انجام دهند.
در سال ۲۰۱۴، دقیقا پس از مدیر عامل شدن بارا، فاجعه ای برای جنرال موتورز پیش آمد و آن هم ماجرای بازگشت محصول بود. ۲۹ میلیون خودروی ساخت این کمپانی به دلیل نصب سوییچ استارت معیوب و در پی آن ۱۲۴ مورد فوتی و ۲۷۵ مجروح از بازار خارج شد. طی احضاریهای بارا موظف به رفتن به واشنگتن و شهادت دادن در مجلس سنا شد. در واقع بارا و کمپانی جنرال موتورز متهم شده بودند.
ضعف جنرال موتورز
اولین اقدام بارا تشکیل یک تیم و برقراری جلسات هرروزه برای رد شدن از این بحران بود. سپس او مجبور به پس گرفتن ۳۰ میلیون خودرو و استخدام یک وکیل شد. طی این تحقیقات مشخص شد که علت اصلی عملکرد اشتباه و مرگبار این خودروها وجود نقصی اصلی در سیستم آنهاست و بدتر آنکه شرکت از وجود این نقص آگاه بوده است اما کارکنان بدلیل وجود کاغذبازی های اشتباه و ترس از برقراری ارتباط سکوت کرده بودند. بارا در جنرال موتورز با بیش از ۲۰۰ هزار کارمندی آشنا شد که همگی به سرعتِ کار پایین، جوِ ناسالم در محیط کار و وجود تنش عادت کرده بودند.
دوران شکوفایی
یکی از اقدامات قابل توجه او این بود که تصویر HR را که مربوط به بخش نیروهای انسانی بود به تصویر چهره انسان تغییر داد و با اینکار بر مسئولیتپذیری و قابل اتکا بودن افراد تاکید کرد و این یعنی ارزش قائل بودن برای کارمندانش.
در سال ۲۰۱۸ بارا در مصاحبه اش با مجله ی نیویورک تایمز ادعا کرد که تجربه این بحران نحوهی مدیریت او و فرهنگِ غالب در کمپانی جنرال موتورز را تغییر داده و او یاد گرفته که باید با کارمندانش در مورد انتظارتشان صادق باشد. مدیریت بارا جنرال موتورز را متحول کرد. او به معنای واقعی کلمه به کمپانی جنرال موتورز روح تازهای بخشید تا آنجا که در اولین سال ریاستش، برخلاف فاجعه سوییچ استارت، این شرکت رکود تازهای در بازار فروش برجای گذاشت.
افتخارات بارا
بارا هم اکنون، عضو هیئت امنای دانشگاه استنفورد و یکی از ۱۲ نفری است که در هیئتمدیره شرکت دیزنی حضور دارد. او همچنین جزو هیئت امنای جنرال داینامیکس، کلوب دیترویت اکونومیک، یکی از مدرسههای دیترویت و دانشگاه دوک است.
بارا در سال 2013 در لیست 35 قدرتمندترین زنان فوربس قرار گرفت و در سال 2018 در رتبه چهارم قدرتمند قرار گرفت.
در سال 2018 ، وی دکترای افتخاری را از دانشگاه دوک دریافت کرد.
در بهار سال 2020 ، او خطوط تولید GM را برای کمک به Ventec Life Systems در ساخت ونتیلاتورهای مورد نیاز منتقل کرد.