X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
      منبع خبر : مجله اکوسیستم
    • دلیل اهمیت پیش‌بینی مالی قبل از شروع استارتاپ چیست؟

      سرمایه‌گذاران برای ترغیب شدن به تزریق سرمایه، لازم است قانع شوند که ایده شما سودآوری دارد. برای این کار، هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه یک سند پیش‌بینی مالی پیش از شروع استارتاپ تاثیرگذار باشد. سند پیش‌بینی مالی شامل مواردی است که ضمن ارزش‌گذاری روی استارتاپ شما، به حرکت آن نیز جهت می‌دهد و آینده آن را ترسیم می‌کند. از سوی دیگر، تخمین ارزش استارتاپ شما با استفاده از این سند، بسیار منطقی‌تر است. به این ترتیب، در انجام کارهایی مانند ادغام استارتاپ یا شراکت در آن، تصوری مشترک از ارزش استارتاپ خواهید داشت.
      دلیل اهمیت پیش‌بینی مالی قبل از شروع استارتاپ چیست؟

      گزارش ایمینو، در ارتباط با چگونگی سرمایه گذاری در استارتاپ ها را بخوانید:

      فایده پیش‌بینی مالی قبل از شروع استارتاپ چیست؟

      در سند پیش‌بینی مالی، شما باید به صورتی منطقی و قابل استناد، مسیر گردش مالی استارتاپ خود در درازمدت را نشان دهید. برای مثال، باید نشان بدهید که پیش‌بینی شما از میزان درآمد و هزینه‌ها در نیمه دوم سال پنجم فعالیتتان چیست. در سوی دیگر، باید چالش‌های احتمالی، قیمت محصولات و خدمات، هزینه تبلیغات و… در هر فاز پروژه نیز باید مشخص باشد. زیرا در غیر این صورت، در واقع‌گرایی مدل باید تردید داشت.

      این سند مالی، نه تنها برای شما و برای ادامه فعالیتتان یک مسیر مشخص می‌کند، بلکه در ارزش‌گذاری کسب‌وکارتان نیز تاثیر چشمگیری دارد. بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران با اعدادی ملموس‌تر مواجه می‌شوند و در سرمایه‌گذاری کمتر سخت‌گیری خواهند کرد. از سوی دیگر، بسیاری از فرآیندهای مربوط به جذب سرمایه یا ادغام استارتاپ‌ها، نیازمند این هستند که بتوان روی آن استارتاپ ارزش‌گذاری کرد. برای مثال، سرمایه‌گذار باید بداند ۱۵% یعنی تقریباً چقدر و دو سال بعد یعنی چقدر.

      اجزای سند پیش‌بینی مالی استارتاپ

      به صورت کلی، هر سند پیش‌بینی مالی استارتاپ باید دارای سه جزء اصلی باشد: مفروضات، هزینه‌ها و درآمدها.

      مفروضات

      مفروضات عبارت‌اند از شاخص‌های مالی مشخصی که ما با تخمین آن‌ها، می‌توانیم هزینه‌ها و درآمدها را مشخص کنیم. مفروضات مجموعه‌ای از فرض‌هاست که آینده مالی استارتاپ را نشان می‌دهد. بنا بر این، این فرض‌ها باید تا حد ممکن به واقعیت نزدیک باشند تا مدل مالی از اعتبار بیشتری برخوردار باشد.

      هزینه‌ها

      پس از تعیین مفروضات، باید محاسبه هزینه‌ها را در دستور کار قرار داد. محاسبه این هزینه‌ها در شروع استارتاپ، لازم است به چند نکته توجه کنید:

      بخشی به عنوان «هزینه‌های پیش‌بینی نشده» در نظر بگیرید و در هر فصل مالی، حداقل بین ۱ تا ۵ درصد هزینه‌ها را به آن اختصاص دهید.

      در تخمین هزینه‌های مربوط به تبلیغات و بازاریابی، دست و دل‌باز باشید و با این کار، بلندپروازی خود را نشان دهید. البته افراط در هیچ زمینه‌ای به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

      درآمدها

      برای تخمین درآمدها لازم است ابتدا مدل درآمدی استارتاپ را تعیین کنید. لازم است این کار را بر مبنای دو دیدگاه مختلف انجام دهید:

      محافظه‌کارانه

      در محاسبه درآمدها از دیدگاه محافظه‌کارانه باید به حداقل‌ها پرداخت. به این معنا که باید کمترین میزان فروش احتمالی را در نظر گرفت و جریان مالی شرکت را در آن حالت محاسبه کرد.

      خوشبینانه

      در این حالت باید حداکثر میزان فروش و سود را در نظر گرفت.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.