X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
    •  یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ چیست؟

      یادگیری ماشین یک زیرشاخه معروف در هوش مصنوعی است که کمک می‌کند ماشین‌ها یا کامپیوترها بتوانند چیزهای جدید یاد بگیرند.
      	یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ چیست؟

      اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی از Machine Learning داشته باشیم، باید بگوییم یادگیری ماشین علمی است که به ماشین‌ها یاد می‌دهد چطور چیزهای جدید از خودشان یاد بگیرند. احتمالا بعد از شنیدن این جمله از خودتان می‌پرسید آخر چرا باید ماشین‌ها از خودشان یاد بگیرند؟ این کار چه سودی برای ما دارد؟ با یک مثال این جمله را بررسی می‌کنیم.

      فرض کنید می‌خواهیم کف یک زمین را تمیز کنیم. زمانی که یک انسان این کار را انجام می‌دهد، کیفیت کار می‌تواند بسیار متغیر باشد چون به عوامل مختلفی بستگی دارد. احتمال اینکه انسان مریض شود یا بعد از چند ساعت کار خسته شود یا حتی بخواهد از زیر کار در برود بسیار زیاد است.

      اما اگر به ماشین یاد بدهیم که کثیفی زمین را تشخیص داده و بر اساس میزان کثیفی و شرایط زمین شروع به تمیز کردن سطح آن بکند. اگر برای ماشین این کار را تعریف کنیم، بسیار بهتر از انسان می‌تواند آن را انجام دهد. بدون اینکه خسته شود یا احتمال مریض شدن داشته باشد. ماشین مدنظر باید بتواند به سوالات زیر جواب بدهد:

      چه زمانی زمین نیاز به تمیز کردن دارد؟

      تا چه زمانی باید تمیز کردن زمین ادامه داشته باشد؟

      و غیره

      این کاری است که یادگیری ماشین یا Machine Learning انجام می‌دهد. یعنی به ماشین اجازه می‌دهد از خودش یاد گرفته و رفتارش را مرتب بهبود ببخشد. ماشین‌ها مثل ما انسان‌ها مغز و قدرت تفکر ندارند، پس باید یک راهی وجود داشته باشد که به آن‌ها فکر کردن را یاد بدهیم و اینجا است که مدل‌های یادگیری ماشین می‌توانند به کمک ما بیایند. به این شکل که ماشین، داده را از محیط بیرونی تحویل گرفته و آن را به مدل مربوطه تحویل می‌دهد. سپس این مدل با توجه به شرایط موجود تصمیم‌گیری می‌کند. در مثال تمیز کردن زمین، ماشین می‌تواند با داده‌هایی که می‌گیرد و تحویل مدل می‌دهد به اطلاعات مختلفی دست پیدا کند:

      چه زمانی زمین نیاز به تمیز کردن دارد یا چه زمانی تمیز است؟

      این تمیز کردن تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد

      و غیره

      یادگیری ماشین یک زیرشاخه معروف در هوش مصنوعی است که کمک می‌کند ماشین‌ها یا کامپیوترها بتوانند چیزهای جدید یاد بگیرند.


      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.