«حمید محمدی»، مدیرعامل دیجیکالا و «سعید محمدی»، رئیس هیئت مدیره دیجیکالا در دیتاک 1400 که به مناسبت پایان سال برگزار شد از اقدامات گذشته و آینده این مجموعه سخن گفتند. به گفته آنها دیجیکالا آماده ورود به نسل سوم فعالیت خود است و از یک مارکت پلیس به اکوسیستمی تبدیل شده که زیرساخت تجارت الکترونیک را در اختیار تمامی پتلفرمها و تامینکنندگان دیگر این حوزه قرار میدهد.
مدیرعامل دیجیکالا با اشاره به شاخصهایی از رشد دیجیکالا در سالی که گذشت، گفت:
«سال 1400 سال توسعه طولی و عرضی دیجیکالا بود. در حال حاضر بیش از 200هزار فروشنده با دیجیکالا همکاری میکنند. 8 میلیون کالای قابل فروش در دیجیکالا در دسترس بوده و 5 میلیون مشتری جدید به مشتریان فعال این مجموعه اضافه شده است.»
به گفته وی دیجیکالا در ابتدای مسیر خود تنها یک فروشگاه اینترنتی بود و از 5 سال گذشته تبدیل به یک پلتفرم مارکت پلیس شد: «اما اکنون با اجزایی همانند دیجیاکسپرس، دیجیفای و… که به این مجموعه اضافه شده به اکوسیستم نسبتا کاملی در حوزه تجارت الکترونیک تبدیل شدهایم و حال این امکان وجود دارد پلتفرمها و تامینکنندگان حوزه ایکامرس بتوانند از زیرساخت دیجیکالا استفاده کرده و خدمات و کالای خود را به مشتریان عرضه کنند.»
سعید محمدی نیز با تایید بر اینکه سال 1400 سال توسعه دیجیکالا بود، افزود:
«مشاغل بسیار زیادی طی این مدت توسط دیجیکالا تعریف شده است و فرصت خوبی برای کارآفرینان و فروشندگان فراهم کردهایم. به طور مثال تا 2 سال پیش عرضه کننده محصولات روستایی نداشتیم اما این مهم اکنون در دیجیکالا محقق شده است.»
او با اشاره به شکلگیری اکوسیستم در دیجیکالا وعده داد از سال آینده کارآفرینی درون سازمانی را در این شرکت تجربه خواهند کرد.
رئیس هیئت مدیره دیجیکالا در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه افزایش حقوق در سال جدید منجر به تعدیل نیرو در دیجیکالا نخواهد شد اظهار داشت روی بهرهوری و کارآمدی بیشتر تمرکز خواهند کرد.
مدیرعامل دیجیکالا نیز در پاسخ به این پرسش که آیا خرید با ارزهای دیجیتال در این فروشگاه ممکن خواهد شد، پاسخ داد اگر مشکل رگولاتوری وجود نداشته باشد این مهم در دسترس قرار خواهد گرفت.
دیجیکالا و چالش کرونا
رئیس هیئت مدیره دیجیکالا با عجیب خواندن شرایط همهگیری کرونا گفت: «شیوع این بیماری دیجیکالا را تحت تاثیر قرار داد. بالاخص در ماههای ابتدایی که ابعاد و اثرات این بیماری مشخص نبود.»
او عدم آگاهی از روش درست برای حفاظت از همکارانشان، نحوه ادامه کار دیجیکالا و عدم به خطر افتادن سلامت مشتریانشان را از جمله ابهامات ناشی از این بیماری دانست و افزود: «ما در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت میکردیم از همین رو با شیوع کرونا بایستی نقش خودمان را به خوبی ایفا میکردیم زیرا فروشگاههای فیزیکی تعطیل شده بودند یا با محدودیت در فعالیت رو به رو بودند از همین رو بایستی این خلا را پر میکردیم.»
مدیرعامل دیجیکالا نیز با بیان اینکه شیوع کرونا، باعث تغییر در عادات مختلفی همچون تفریح، خرید و... شد، گفت: «این تغییر رفتار موجب افزایش تقاضا شد و ما با چالش پاسخ به این نیازهای مشتریان رو به رو شدیم. همین امر موجب شد تا فشار بسیاری به تیمهای عملیاتی وارد شود.»
اما در صورت مواجهه مجدد با چالشی همانند کرونا، دیجیکالا تا چه اندازه برای آن آماده است؟ سعید محمدی در پاسخ به این پرسش به درسآموختههایشان از این همهگیری اشاره کرده و گفت:
«یکی از مهمترین آموختهها ما از این دوران، مقیاسپذیر کردن کسبوکار و عملیات دیجیکالا بود. پیش از این با افزایش ظرفیت در مدت کوتاه رو به رو نبودیم اما اکنون با وجود دیجیاکسپرس، دارک استورها و... به دانش فنی و زیرساخت لازم برای اسکیلپذیری رسیدهایم تا در چالشهای بعدی، بتوانیم مدیریت بهتری از وضعیت داشته باشیم.»
حمید محمدی نیز پاسخ به سوال مقیاسپذیری را اصلیترین چالش پلتفرمهای آنلاین دارای سرویس عملیاتی دانست و افزود: «راهحل درست در این زمینه، استفاده از روشهای خلاقانه و ترسیم مدل کسبوکار برای مقیاسپذیری است.»
او حل چالش ظرفیت با استفاده از بیزینس مدل را بزرگترین درس آنها از شیوع کرونا دانست و اظهار داشت مشکل ظرفیت دیگر چیزی نیست که برای آن راهحل نداشته باشند.