به گزارش ایمینو، یکی از شایعترین دلایل مرگومیر در جهان سکته قلبی است و رایجترین دلیل سکته قلبی آریتمی است. آریتمی به این معناست که تپش قلب فرد منظم نیست. وقتی بیمار مبتلا به آریتمی به کلینیک قلب مراجعه میکند، وسیلهای به نام هولتر به شخص وصل میشود تا فعالیت قلب را چند روزی تحت نظر داشته باشد.
هولترها معمولا باید از چند محل با قلب تماس داشته باشند و ابزارهایی بزرگ هستند، بنابراین استفاده از آن دشوار است. حال یک شرکت ایرانی با استفاده از فناوری اینترنت اشیا هولتر توسعه داده که حدود ۵ سانتیمتر طول دارد و بدون نیاز به شارژ تا سه هفته کار میکند و ضربان قلب را ثبت میکند.
آقای یوسف دوست حسینی مدیر گروه خودروهای متصل و IOT این شرکت در خصوص این محصول بیان میکند «این هولتر تمام دادههایی که از نوار قلب بیمار دریافت کرده را به صورت مستقیم به گوشی همراه بیمار ارسال میکند و سپس گوشی همراه آن را به سرور میفرستد. پزشک معالج در هر لحظه از شبانهروز میتواند به دادههای قلب بیمار دسترسی پیدا کند. این هولتر اپلیکیشن خاصی دارد که روی گوشی نصب میشود و اطلاعات را از دستگاه گرفته و به سرور میفرستد. توسعه تمامی اجزای این سیستم شامل سختافزار، اپلیکیشن موبایل، سرور و داشبورد مرکزی به دست متخصصان شرکت انجام شده است.»
این فناوری نهتنها در کشور بلکه در سطح جهانی نیز نوین به شمار میرود. در آمریکا نیز از سال ۲۰۱۵ شروع به توسعه هولتر مبتنی بر اینرنت اشیا کردهاند. در حال حاضر محصول ایرانی در چهار بیمارستان و ۱۰ کلینیک تخصصی قلب آزمایش شده، تمامی تأییدیههای لازم را اخذ کرده و در مراحل آخر دریافت تأییدیه از سازمان غذا و دارو قرار دارد. دوست حسینی در پاسخ به این پرسش که برنامهای برای صادرات این محصول دارید، میگوید «قطعا نگاه صادراتی در این خصوص وجود دارد با این حال ابتدا محصول باید وارد بازار داخلی شده و مشکلاتش شناسایی و برطرف شود. وقتی مشتریان داخلی از آن راضی بودند، میتوان وارد فاز صادرات شد.»
اینترنت اشیا در خودروها
این شرکت تنها در حوزه سلامت هوشمند از اینترنت اشیا استفاده نمیکند. گروه خودروهای متصل به اینترنت اشیا در سال ۱۳۸۱ در این شرکت راهاندازی شد. به گفته وی «در آن زمان صداسیما پروژهای برای رصد ماشینهای سازمانی خود سفارش داد. کارمندان صداسیما برای ساخت مستند و برنامه با استفاده از خودروهای سازمانی به ماموریت میرفتند و این نهاد میخواست به نحوی روند ماموریتها را رصد کند. در سال ۸۱ هنوز اینترنت روی گوشیهای همراه فعال نشده بود، بنابراین ابزاری که توسعه دادیم با پیام کوتاه کار میکرد. این وسیله روی خودرو نصب میشد و اطلاعات را از طریق پیام کوتاه به سرور مرکزی ارسال میکرد، سرور نیز نشان میداد خودرو کجاست و به کجا میرود.»
مدیر گروه خودروهای متصل و IOT این شرکت میگوید؛ «در گروه خودروهای متصل به اینترنت اشیا خدمات و محصولاتی را به سازمانهای دارای ناوگان حمل و نقل ارائه میدهیم. یکی از این خدمات سامانهای برای مدیریت ناوگان است که سازمانهای مختلف از آن استفاده میکنند. تاکنون بیش از ۳۰۰ شرکت در کشور از خدمات این سامانه استفاده میکنند. برخی از این شرکتها ۱۰ تا ۱۵ خودرو دارند و برخی شرکتهای دیگر ۱۰ الی ۱۲ هزار خودرو در اختیار دارند. رویکرد اصلی ما در این حوزه افزایش بهرهوری سازمان و کاهش هزینههای عملیاتی سازمان است.»
ساختار چند بخشی شرکت مادر
دوست حسینی بیان میکند؛ «در سال ۱۳۸۷ اکثر لامپها قدیمی و از مدل تنگستنی بودند. در آن زمان زمزمههای لامپ کممصرف تازه در جامعه پیچیده بود. شرکت ما در این سال نمونه اولیه لامپ کممصرف را تولید کرد، وزارت نیرو نیز آن را از نظر کیفی و از نظر قیمت تأیید کرد. بدین ترتیب برند حوزه روشنایی شرکت شکل گرفت. این شرکت از زیرمجموعه ما خارج شده و در حال حاضر یک شرکت مستقل است که کارخانه و خط تولید دارد. خدماتی نیز به اپراتورهای تلفن همراه ارائه میدادیم که در این شاخه چند شرکت از منشعب شدند، یکی از آنها به طور تخصصی در ساخت دکلهای مخابراتی و BTSهای موبایل است و این تجهیزات را برای اپراتورها انجام میدهد.»
به گفته وی «این شرکتها از کنار مجموعه اصلی منشعب شدند، اما هسته تحقیقاتی-دانشی شرکت همواره حفظ شده است. این هسته محصولات خاص خود را دارد و در کنارش به شرکتهای خواهر نیز سرویس میدهیم. درواقع ساختار شرکت به این شکل است که به چند گروه یا SPU تقسیم میشویم که شامل خودروهای متصل به اینترنت اشیا، بخش خدمات مخابراتی و حوزه سلامت هوشمند میشود. در بخش خدمات مخابراتی به اپراتورها و سازمان رگولاتوری، خدمات هایتک ارائه میشود. این گروه در حوزه پایش و نظارت بر کیفیت شبکه موبایل فعالیت میکند. اپراتورهای تلفن همراه موظف به ارائه حداقل کیفیتی برای سیگنال و سرویس در فضاهای باز هستند و سازمان تنظیم مقرارت این موضوع را پایش میکند.»
همکاری با سازمان تنظیم مقررات
مدیر گروه خودروهای متصل و IOT این شرکت میگوید؛ «در سال ۹۸ پروژهای با سازمان تنظیم مقررات انجام شد و در آن کل پوشش کیفیت خدمات اپراتور در تمامی راههای کشور رصد شد که در اصطلاح به آن درایو تست گفته میشود. این کار با تجهیزات بسیار پیچیده انجام میشود که شامل ۹ ریسیور موبایل است و تمام کیفیت سیگنال را از نظر ویس و دیتا در هر نقطهای بررسی میکند. در این پروژه ۱۹۰ هزار کیلومتر با استفاده از نرمافزاریهای پیشرفته پایش و سپس تحیلی شد و نتایج آن به اپراتورها گزارش شد. اپراتورها مدتی برای رفع نقطه ضعفها داشتند، سپس این ۱۹۰ هزار کیلومتر مجدد پایش شد و گزارش نهایی و جامع آن گزارش شد.»
به گفته وی «در ادامه به فکر جایگزینی پروژه درایو تست افتادیم. ابزاری به نام اکتیو پرو را توسعه دادیم که در نقطه مورد نظر قرار میگیرد و به صورت لحظهای تمامی سیگنالها و کیفیتهای آن را بررسی میکند، سپس گزارشهای آن را به صورت هوشمند به سامانه مرکزی ارسال میکند. این اطلاعات در سامانه مرکزی تحلیل شده و گزارشها به صورت دشبور در اختیار مدیران قرار میگیرد. توسعه این پروژه حدود سال طول کشید، محصول آماده است و در اولین فاز پایلوتش به سازمان تنظیم مقررات سرویسدهی میکند. این روش میتواند جایگزین روش سنتی درایوتست شود.»