به گزارش ایمینو، به نقل از اکوایران، شرکت خودروسازی فولکسواگن قصد دارد فروش خودروهای برقیِ خود با عنوان سری آیدی (ID) به چین را دو برابر کند. البته این احتمال وجود دارد که این شرکت برای تامین قطعات نیمه هادی با مشکلاتی مواجه شود و این امر میتواند روی تولیداتش اثر منفی بگذارد.
شرکت فولکس واگن خودروهای سری آیدی را با سرمایهگذاری مشترک شرکت سایک موتور (شرکت صنایع خودروسازی شانگهای) و گروه فاو (شرکت خودروسازی دولتی چینی) تولید میکند. از آنجا که چین بزرگ ترین بازار خودروهای برقی است، نقش مهمی در رویاهای بلند پروازانه فولکس واگن در زمینه این دسته از خودروها ایفا میکند.
شرکت خودروسازی آلمانی، سال گذشته 70 هزار و 625 دستگاه خودروی برقی آیدی به چینیها فروخت. این در حالی است که هدف فولکسواگن، فروش 80 هزار تا 100 هزار دستگاه خودروی برقی بود. البته همهگیری کرونا در این زمینه بیتاثیر نبوده و منجر به کاهش تولید خودرو شده است. اما مشکلات مربوط به تامین قطعات هم دردسرهایی برای تولید خودروهای برقی به وجود آورده است.
چالش قطعات نیمه هادی
استفان ولنشتاین، مدیر بخش چینِ فولکس واگن گفته این خودروساز مطابق برنامههایش قصد دارد فروش خودروهای برقی به چین را دو برابر کند اما در حال حاضر تامین برخی قطعات نیمه هادی مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است. البته او بهرغم این مشکلات، تاکید کرده که نسبت به دو برابر کردن سقف فروش، خوشبین است.
شرکت فولکس واگن با مارکهای دیگری که زیر برند اصلی خودش دارد نظیر آئودی، لامبورگینی و پورشه، سال گذشته موفق شده بالغ بر 3 میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو به چینیها بفروشد. به گفته ولنشتاین، فولکس واگن قصد دارد امسال میزان فروش خودروهای خود به چین را 15 درصد یا 500 هزار دستگاه، افزایش دهد. اما تحقق این هدف کاملا به شرایط تامین قطعات بستگی دارد.
کمبود تراشههایی که در حسگرهای ترمزهای خودروها به کار میرود باعث شد بسیاری از خودروسازان در سرتاسر جهان تولید خود را متوقف یا معلق کنند. همین امر باعث شده قیمت خودروهای مستعمل افزایش پیدا کند چرا که مصرفکنندگان دوباره متقاضی خودروهای دستِ دوم هستند.
رشد بازار خودروهای برقی در چین باعث شده خودروسازان خارجی با همتایان چینی خود رقابت شدیدی در بازار داشته باشند اما همچنان تولیدکنندگان چینی در زمینه تولید خودروهای هوشمند چند پله بالاترند. بازار خودروهای برقی در سلطه برندهای چینی است. دو برند چینی رتبه نخست را در این زمینه دارند و بعد نام تسلا را در جایگاه سوم میبینیم. پس از آن هم تا رتبه دهم، خبری از برندهای غیرچینی نیست.
خودروسازانی مانند فولکسواگن، جنرال موتورز و تویوتا در زمینه تولید خودروهای برقی کاملا از همتایان چینی خود عقب ماندهاند. حدودا 15 درصد از خودروهای مسافربری که سال گذشته تا نوامبر در چین خریداری شدهاند، برقی بودهاند.