در این میان استفاده از فناوریهای دیجیتال و شبکههای مجازی نیز میتواند موثر باشد. این ابزارها به شرکتها و افراد توانمند در صادرات کمک میکند تا بازاریابی محصولات و خدمات حتی در سطح بینالمللی با هزینه کمتر و آسانتر انجام شود. همچنین این زیرساختهای دیجیتالی، جمعآوری نظرات در خصوص بخشهای مختلف بازار را نیز سهلتر و قابل دسترستر کرده است.
شناخت بازار کشورهای مختلف یکی از ضروریات این کار است. اینکه شرکت بداند محصول تولیدی خود را در کدام بازار به فروش برساند تا مشتری و بازار داغتری داشته باشد. همین کار نقشی موثر در کاهش اشتباهات بازایابی و یافتن بازار مناسب برای محصولات و خدمات تولیدی دارد.
بنابراین یک شرکت یا مجموعه فناور و نوپایی که قصد ورود به بازار جهان را دارد باید به این نکته توجه کند که بدون داشتن اطلاعات مورد نیاز بازار و انجام تحقیقات نمیتواند در زمینه صادرات نتیجه خوبی کسب کند.
یکی از دلایل عدم موفقیت صادرکنندگان نبود اطلاعات صحیح و جامعی است که مانع ورود آنها به بازارهای جهانی شده و رشد بالقوه آنها را محـدود میکند. صادرات با طیف وسیعی از عوامل محیطی، مشتریان و رقبایی سروکار دارد که متفاوت با بازار داخلی هستند به همین دلیل باید نوع تحقیقات و بازاریابی خود را بر اساس ساختارهای بازار مدنظر تعریف کنند.
یک بنگاه اقتصادی در سطح خرد و یک کشور در سطح کلان که علاقهمند ورود به بازارهای جهانی است، قبل از شروع به تخصیص منابع باید نسبت به شناخت متغیرهای محیطی و ابعاد مختلف بازار هدف ادقام کند. در واقع می توان گفت بدون شناخت ابعادی نظیر ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فناوری، وضعیت رقابتی، ماهیت صنعت و غیره نمی توان چندان به موفقیت شرکتها در بازار صادراتی امید بست.
تحقیقات باید برنامهریزی شده و قدم به قدم انجام شود و نباید در توسعه صادرات، به تحقیقات به عنوان هدف نگاه شود بلکه میتوان از آن به عنوان وسیلهای برای تصمیمگیری مدیران و صادرکنندگان در مدیریت بازار نام برد.