X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      منبع خبر : عاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
    • ضرورت بازاریابی نوآورانه

      یکی از اساسی‌ترین اجزای موفقیت در صادرات را توانایی تطابق دادن رویکردهای بازاریابی با نوع نیازهای مشتریان و متقاضیان می‌دانند. این کار با بررسی دقیق سلائق متفاوت بازار و نیازهای مختلفی که هست امکانپذیر است. به همین دلیل شرکت‌ها برای ورود به بازار جهانی باید شناختی درست از بازار هدف خود داشته باشند.
      ضرورت بازاریابی نوآورانه

      در این میان استفاده از فناوری‌های دیجیتال و شبکه‌های مجازی نیز می‌تواند موثر باشد. این ابزارها به شرکت‌ها و افراد توانمند در صادرات کمک می‌کند تا بازاریابی محصولات و خدمات حتی در سطح بین‌المللی با هزینه کمتر و آسانتر انجام شود. همچنین این زیرساخت‌های دیجیتالی، جمع‌آوری نظرات در خصوص بخش‌های مختلف بازار را نیز سهل‌تر و قابل دسترس‌تر کرده است.

      شناخت بازار کشورهای مختلف یکی از ضروریات این کار است. اینکه شرکت بداند محصول تولیدی خود را در کدام بازار به فروش برساند تا مشتری و بازار داغ‌تری داشته باشد. همین کار نقشی موثر در کاهش اشتباهات بازایابی و یافتن بازار مناسب برای محصولات و خدمات تولیدی دارد.

      بنابراین یک شرکت یا مجموعه فناور و نوپایی که قصد ورود به بازار جهان را دارد باید به این نکته توجه کند که بدون داشتن اطلاعات مورد نیاز بازار و انجام تحقیقات نمی‌تواند در زمینه صادرات نتیجه خوبی کسب کند.

      یکی از دلایل عدم موفقیت صادرکنندگان نبود اطلاعات صحیح و جامعی است که مانع ورود آنها به بازارهای جهانی شده و رشد بالقوه آنها را محـدود می‌کند. صادرات با طیف وسیعی از عوامل محیطی، مشتریان و رقبایی سروکار دارد که متفاوت با بازار داخلی هستند به همین دلیل باید نوع تحقیقات و بازاریابی خود را بر اساس ساختارهای بازار مدنظر تعریف کنند.

      یک بنگاه اقتصادی در سطح خرد و یک کشور در سطح کلان که علاقه‌مند ورود به بازارهای جهانی است، قبل از شروع به تخصیص منابع باید نسبت به شناخت متغیرهای محیطی و ابعاد مختلف بازار هدف ادقام کند. در واقع می توان گفت بدون شناخت ابعادی نظیر ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، فناوری، وضعیت رقابتی، ماهیت صنعت و غیره نمی توان چندان به موفقیت شرکت‌ها در بازار صادراتی امید بست.

      تحقیقات باید برنامه‌ریزی شده و قدم به قدم انجام شود و نباید در توسعه صادرات، به تحقیقات به عنوان هدف نگاه شود بلکه می‌توان از آن به عنوان وسیله‌ای برای تصمیم‌گیری مدیران و صادرکنندگان در مدیریت بازار نام برد.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.