راهاندازی کسبوکارهای استارتاپی، حول موضوع استخدام، یکی از روندهای اکوسیستم استارتاپی در دنیا و همینطور در ایران است. در سالهای اخیر چند سایت و اپلیکیشن مهم در این زمینه وارد بازار شده و در نبود فضای سنتی برای پاسخ به نیاز کارجویان و کارفرمایان، توانستهاند رشد قابل توجهی پیدا کرده و سهم مهمی از بازار منابع انسانی را بهخود اختصاص دهند. یکی از استارتاپهای پیشرو در این زمینه که ۲سال از زمان راهاندازی آن گذشته، آدیلار است. آدیلار، سامانه مدیریت فرآیند استخدام (ATS) است که با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی به کارفرما در تمام مراحل استخدام خدمت ارائه میکند. به عبارتی دیگر، آدیلار وارد بخشی از زنجیره استخدام شده که پیش از آن استارتاپهای دیگر کمتر به آن نزدیک شدهبودند. مراحل استخدام از زمانی که کارفرما رزومه کارجویان را از منابع مختلف جمعآوری میکند تا زمانی که فرآیند استخدام تمام شده و کارجو در شرکت جدید کارش را شروع میکند، در این سامانه به صورت یکپارچه صورت میگیرد.
راهاندازی استارتاپ آدیلار
آدیلار در سال۱۳۹۷ توسط امینرضا جوانشیر، هاتف زمانی و حمید شریعتی تأسیس شد. آدیلار یک سیستم مدیریت فرایند جذب و استخدام (Applicant Tracking System) است که کسبوکارها را از زمان انتشار آگهی استخدام تا جذب نهایی کاندیداها یاری میکند. در سال۱۳۹۸ اولین راند سرمایهگذاری توسط خانواده اناری و در اردیبهشت امسال دومین راند توسط هلدینگ مکس روی آدیلار انجام شد. طی این سرمایهگذاری، آقای دکتر نادری، مالک برند سیویتو، مالکیت این برند را در اختیار تیم آدیلار قرار داد که با تصمیم این تیم، برندهای آدیلار و سیویتو در قالب محصول آدیلار به فعالیت خود ادامه میدهند.
همکاری تیم آدیلار با هلدینگ مکس برای این تیم از اهمیت بالایی برخوردار است. مشاوره و همراهی کارآفرینان مطرح کشور ازجمله آقای تیم لطیف که در این هلدینگ فعالیت میکنند، باعث شده است تیم پرانرژی و جوان آدیلار در مدت زمان اندک، رشد بسیار بالایی داشته باشد.
آدیلار از زمانی شروع به کار کرد که بنیانگذاران آن بهواسطه فعالیت در حوزه منابع انسانی با سفارشهای متعدد جذب نیرو از شرکتهای مختلف مواجه میشدند که این امر سبب مواجهه آنان با مشکلات فراوان در زمینه جذب و استخدام شد. از جمله این مشکلات میتوان به دریافت تعداد زیاد رزومه، عدم یکپارچگی فرایند استخدام، عدم دریافت گزارش از فرایند استخدام و در دسترس نبودن دیتابیس کامل از رزومههای دریافتی اشاره کرد. بدین ترتیب بنیانگذاران این استارتاپ به این فکر افتادند تا بستری را فراهم کنند تا مدیریت روند استخدام و جذب نیرو در شرکتها را بهینه کنند و همه این مسائل باعث شد تا آدیلار بهوجود بیاید.
یکی از مهمترین چالشها برای بخش منابع انسانی سازمانهای ایرانی فرآیند استخدام است؛ افزایش تعداد کارجویان و نیاز به بررسی رزومههای دریافتی، نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی است. بنابراین مشکلات اصلی سازمانها بعد از دریافت رزومه شروع میشود، درحالیکه اکثر سازمانها در حوزه کاریابی فعالیت میکنند. سامانه آدیلار با استفاده از سیستم هوش مصنوعی کارفرما را در همه مراحل جذب یاریرسانی میکند؛ در مرحله جذب با استفاده از ویژگی یکپارچهسازی، آگهی کارفرما در سایتهای کاریابی مدنظر انتشار یافته و همه رزومهها در صفحه کاربری کارفرما در سایت آدیلار جمعآوری میشود. در مرحله غربال رزومهها، سیستم هوش مصنوعی به کارفرما کمک میکند تا رزومههای مناسب را سریعتر تشخیص دهند و آنها را در مرحله مصاحبه حضوری و تلفنی یاری میکند. بر همین اساس آدیلار یک سیستم SAAS یا software as a service به حساب میآید که شرکتها با توجه به نیازی که دارند، از این سیستم بهره میبرند. آدیلار تمام کانالهای جذب نیرو را پوشش میدهد. آدیلار به کارفرمایان کمک میکند تا مراحل استخدام را به صورت اتوماتیک تعیین کرده و بسیاری از فعالیتهای زمانبر تیم استخدامی را به صورت خودکار مدیریت میکند.
کارشناس منابع انسانی میتواند کل فرآیند استخدام را از طریق این سامانه مدیریت کند. به عنوان مثال، از طریق این سیستم، زمان مصاحبه با کارجوی مورد نظر هماهنگ و برای کارجو ایمیل میشود و یا برای ارزیابی فرمهایی را طراحی میکنند و نتیجه آن در سیستم ثبت میشود و یا در مرحله مصاحبه ویدئویی از طریق سیستم با کارجو مصاحبه میکنند و دادهها از این طریق در پروفایل کارجو ضبط میشود و قابل دسترس است.
یکی از ویژگیهای آدیلار این است که در مرحله ارزیابی با استفاده از تستهای روانشناسی و فنی به ارزیابی بهتر کارجو کمک کرده و درنهایت با ارائه گزارش کاملی از فرآیند استخدام، به کارفرما کمک میکند تا متوجه شود فرد استخدامشده از چه کانالی، چگونه و در چه مدتزمانی استخدامشده است.
مزیت رقابتی و سایز بازار آدیلار
به طور کل تفاوت سیستم مدیریت فرآیند جذب و استخدام آدیلار نسبت به رقبا این است که این سیستم تماما انعطافپذیر بوده و براساس نیاز هر شرکت به طور اختصاصی توسعه یافته و در اختیار آن شرکت قرار میگیرد و علاوه بر تمام اینها شامل ویژگیهایی است که حتی بسیاری از نرمافزارهای مطرح خارجی نیز این ویژگیها را ندارند. این تیم سعی بر آن دارد تا اهمیت استفاده از دادهها در استخدام را بیش از پیش نمایان کند و بر همین اساس با استفاده از مقالات معتبر و تجربه مشاوران خبره اقدام به تهیه گزارشهای کاربردی کرده است.
آدیلار در تیر۱۳۹۸ نسخه اولیه خود را به بازار ارائه کرد و توانست در آبان ماه ۲۰ مشتری را جذب کند و در اردیبهشت ۱۳۹۹ به تعداد ۵۰ شرکت دست یابد. برخی از مشتریان آدیلار شرکتهای زرینرویا، هایپراستار، گروه اسنپ، گلدیران، تپسی، داروسازی دکترعبیدی، جینوست و… هستند. یکی از مزیتهای مهم سایت آدیلار که در جذب این سازمانها تاثیر مهمی داشته، استفاده از سیستم NLP یا natural language process برای خواندن رزومه فارسی است و دیگر نیازی نیست کارفرما هر رزومه را با صرف زمان زیاد مطالعه کند. به این ترتیب که اطلاعات مورد نیاز شرکت برای استخدام از هر رزومه به صورت هوشمند خوانده و استخراج میشود و سیستم تشخیص میدهد که فرد برای موقعیت شغلی مورد نظر مناسب است یا خیر و همچنین واجد شرایط بودن یا نبودن فرد را تشخیص میدهد.
بازخوردهای مثبتی که آدیلار از کارفرماها دریافت کرده، نشان میدهد احساس نیاز در بازار برای این محصول وجود دارد اما امینرضا جوانشیر، مدیرعامل شرکت درباره اهداف آدیلار میگوید: «ما اهداف کوتاهمدت و بلندمدت داریم و با وجود اینکه مراحل مختلف محصول به اتمام رسیده، ولی ما همچنان در حال توسعه هستیم. برآوردی که از حجم بازار به صورت ماهانه داریم، این است که حجم بازار در استفاده از استخدام اینترنتی توسط کارفرما حدود ۵میلیارد تومان به صورت ماهانه است و این در حالی است که میزان این حجم به سرعت رو به رشد است.
طبق تحقیقی که مجله فوربس انجام داده، اندازه بازار ATSها در سال۲۰۲۱ حدود ۶۰ درصد رشد میکند و این به این معنی است که این بازار در آسیا ۱۰۰درصد و در خاورمیانه حدود ۲۰۰ درصد رشد خواهد کرد و ما به آینده این بازار خوشبین هستیم.» در ایران بیش از ۲.۵میلیون صنف ثبتشده وجود دارد که حدود ۷۰درصد این اصناف فعال هستند. از این میان با توجه به وضعیت کنونی کشور و وضعیت استخدام در بخشهای مختلف و با در نظر گرفتن نرخ استخدام ۱۰درصد براساس برنامه ششم توسعه و ضریب نفوذ اینترنت ۸۰درصد، ۱۰هزار سازمان در جامعه هدف آدیلار قرار دارند که بر اساس برنامهریزی انجامشده در مدتزمان ۳سال حدود هزار شرکت جذب آدیلار خواهد شد.
آدیلار در تلاش است تا در آذر امسال محصولی را به بازار ارائه کند که بیش از ۹۰درصد قابلیتهای نرمافزارهای مطرح دنیا را دارد و بخش بزرگی از نیاز مدیران و کارشناسان منابع انسانی کشور را در زمینه جذب و استخدام مرتفع میکند.
افق دید آدیلار فرامنطقهای است
وبسایت آدیلار با هدف گسترش در کشورهای حوزه خلیج فارس، به دو زبان دیگر عربی و انگلیسی در حال توسعه است.
حمید شریعتی، مدیر فنی تیم آدیلار در اینباره میگوید: «محصول آدیلار با هدف ورود به بازارهای جهانی، با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز دنیا توسعه داده شده که این امر موجب برخورداری از کیفیت بالا برای این محصول شده است. در حال حاضر بیش از ۱۵نفر برنامهنویس به صورت تماموقت در حال توسعه امکانات جدید روی آدیلار هستند و همه با هم متحد هستیم تا با تمام توان خود برای موفقیت آدیلار تلاش کنیم.»
همچنین هاتف زمانی، مدیرمحصول آدیلار درباره بازار هدف میگوید: «در این فاز هدف ما، سازمانهایی هستند که بهصورت آنلاین استخدام میکنند. در دستهبندی اول بازار هدف ما به دو دسته تقسیم میشود؛ شرکتهای بزرگ و استارتاپها. شرکتهای بزرگ به سه دسته تقسیم میشوند؛ شرکتهای تولیدی، خدماتی و پخش. با توجه به وضعیت فعلی کشور، شرکتهای پخش و خدماتی به صورت نسبی بیشتر اقدام به استخدام میکنند. در کنار آن، استارتاپها با توجه به نیاز به نیروهای متخصص جزو مشتریان ما محسوب میشوند. بنابراین شرکتهای خدماتی و پخش با بیش از ۵۰ نفر کارمند که سالیانه حداقل ۵ استخدام داشته و استارتاپهایی که توانستهاند سرمایهگذار جذب کنند، مشتریان هدف ما هستند. تمامی تلاش ما در جهت اتصال مناسبترین کارجویان به کسبوکارهای ایرانی است. همکاری با ۵۰۰ شرکت مطرح ایرانی تا سال ۱۴۰۰ و ورود به بازارهای بینالمللی از اهداف آتی ماست.»
روش درآمدزایی آدیلار از دو طریق است:
- در روش اول سازمان براساس تعداد آگهیهایی که در سایت ثبت میکند، هزینه پرداخت میکند. هر سازمان به ازای هر فرصت شغلی مبلغی را پرداخت میکند.
- در روش دوم سازمانها اشتراک ماهیانه خریداری کرده و تعداد فرصتهای مشخص را در مدتزمان معین ثبت میکنند. در کنار این روشها، برگزاری کمپینهای استخدام، روش جنبی درآمدزایی است.
درحالحاضر سازمانها پس از دریافت رزومه از منابع مختلف از روشهای متفاوتی استفاده میکنند؛ تعداد اندکی از شرکتها همانند کافهبازار و دیجیکالا از سایتهای خارجی برای رفع نیاز خود استفاده میکنند. عدهای دیگر از روشهایی غیربهینه و زمانبری همانند اکسل، ترلو و یا سیستمهای معیوب استفاده میکنند. طبق نظرسنجی که از ۱۵۰مدیر منابع انسانی انجام گرفت، حدود ۱۰درصد از سازمانها از سایتهای خارجی که بسیار گران هستند،۴۰درصد بدون سیستم و یا سیستمهای بسیار ساده استفاده میکنند و بقیه از سیستمهای معیوب استفاده میکنند.
سرمایه جذبشده صرف چه فعالیتهایی خواهد شد؟
استارتاپ آدیلار با جذب سرمایه از هلدینگ مکس میخواهد حوزه منابع انسانی کسبوکارهای ایرانی را دادهمحور کند تا به رشد و توسعه فرایند استخدام آنها کمک کند. امینرضا جوانشیر درباره چشمانداز آدیلار و هدف از جذب سرمایه میگوید: «سرمایه جذبشده صرف توسعه و تولید محصولی بر پایه هوش مصنوعی خواهد شد تا بیش از پیش حوزه جذب و استخدام در ایران دادهمحور شود. تیم آدیلار متشکل از جوانانی است که برای سرافرازی نام میهن عزیزمان تمام تلاش خود را به کار میگیرند و شبانهروزی برای رسیدن به آرزوهای خود تلاش میکنند.»
ویژگیهای محصول جدید آدیلار
آدیلار از ابتدای سال۱۳۹۹ اقدام به توسعه و تولید محصولی با قابلیتهای جدیدتر و قابل رقابت با نمونههای خارجی کرد. از امکاناتی که محصول این استارتاپ در اختیار مدیران و کارشناسان منابع انسانی قرار میدهد، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- یکپارچگی تمام فرآیند جذب و استخدام
- سیستم هوش مصنوعی جهت خواندن اطلاعات کارجویان از رزومه آنها
- تهیه گزارش از فرایندهای استخدام شامل کانالهای استخدام، فعالیتهای تیم استخدام، بودجه استخدام و …
- مشخصکردن زمانهای خالی مصاحبه و رزروشدن آنها توسط کارجویان
- تعیین سطح دسترسی اعضای شرکت با توجه به جایگاه سازمانی
- فرایندساز اتوماتیک که قابلیت سفارشیسازی در هر مرحله را داراست.
- بانک استعداد با قابلیت بررسی رزومههایی که بیشترین تطابق را با آگهیهای استخدامی فعلی شما دارند.
- طراحی صفحه فرصتهای شغلی به صورت شخصیسازیشده
- امکان بلاککردن کارجویانی که رزومهسازی میکنند
فواید و کاربردهای قابلیتهای جدید آدیلار
گزارشها
تهیه گزارش از عملکرد تیم استخدامی، بررسی اثربخشی کانالهای استخدامی، بررسی عملکرد استخدام سازمان در بازههای زمانی مختلف، فیلتر گزارشها بر اساس تاریخ، شغل، دپارتمان، شایستگیها.
رزرو زمان مصاحبه
با استفاده از ویژگی تقویمساز، میتوانید زمانهای خالی خود را در سیستم ذخیره کرده و برای کارجویان ارسال کنید، سپس کارجویان میتوانند از بین زمانهای تعیینشده، یکی را انتخاب و رزرو کنند. در نهایت شما بهراحتی و در کمترین زمان ممکن زمانهای مصاحبه خود را با کارجویان به صورت اتوماتیک ست کنید.
صفحه فرصتهای شغلی
سفارشیسازی صفحه فرصتهای شغلی به صورت دلخواه و به هر شکل و حالتی که مد نظر کارفرماست، آنهم با چند کلیک و بهسادگی.
بانک استعداد
ساخت و ایجاد بانک استعداد با قابلیت تخصیص رزومهها به شغل و بررسی تطابق رزومهها با شغلهای فعال شما در سیستم.
تعریف سطح دسترسی سفارشی
برای هر فرد و کاربر در سیستم سطح دسترسی سفارشی تعیین کرده و مشخص کنید که هرکس به چه بخشهایی دسترسی داشته باشد.
فرایندساز اتوماتیک
شما میتوانید در هر مرحله از استخدام خود، یکسری از ویژگیها را به صورت پیشفرض برای آن مرحله تعریف کنید تا بعد از انتقال رزومه به آن مرحله، تمامی این موارد به صورت اتوماتیک اجرا شوند. برای مثال، شما در مرحله ارزیابی رزومهها میتوانید یک فرم ارزیابی تعریف کرده و رزومههایی که به این مرحله منتقل میشوند، به صورت اتوماتیک این فرم ارزیابی برای آنها ارسال میشود و بعد از تکمیل آن توسط کارجو، نتایج آن به شما اطلاعرسانی میشود.
شرکتها چطور میتوانند از محصول جدید آدیلار استفاده کنند؟
جهت استفاده از خدمات آدیلار میتوانید وارد سایت adilar.com شده و در سایت ثبتنام کنید و یا جهت مشاوره رایگان و یا ارتباط با کارشناسان فروش آدیلار با شماره ۹۱۰۲۴۰۹۹۰۲۱ تماس بگیرید.
لازم به ذکر است شرکتهایی که تا پایان مهرماه این محصول را از آدیلار خریداری کنند، یک تخفیف ویژه از آدیلار دریافت خواهند کرد.