X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    • ۷ دریچه برای رسیدن به ایده خلاقانه برای تولید ویدیو

      در دنیای کسب‌و‌کارهای امروزی نیاز به خلاقیت و ایده‌های نوآورانه از اصلی‌ترین نیازهای هر کسب‌و‌کار برای حفظ پویایی در بازارهای پر‌تعامل دنیاست و از ملزومات تولید محتوای ویدیویی جذاب نیز بروز نبوغ و خلاقیت در آن است و به همین جهت یادگیری و استفاده از تکنیک‌های ایده‌پردازی و خلاقیت در کیفیت نهایی ویدیو بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود.
      ۷ دریچه برای رسیدن به ایده خلاقانه برای تولید ویدیو

      در دنیای کسب‌و‌کارهای امروزی نیاز به خلاقیت و ایده‌های نوآورانه از اصلی‌ترین نیازهای هر کسب‌و‌کار برای حفظ پویایی در بازارهای پر‌تعامل دنیاست و از ملزومات تولید محتوای ویدیویی جذاب نیز بروز نبوغ و خلاقیت در آن است و به همین جهت یادگیری و استفاده از تکنیک‌های ایده‌پردازی و خلاقیت در کیفیت نهایی ویدیو بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود.
      در این مطلب یکی از کاربردی‌ترین روش‌های ایده‌پردازی و خلاقیت، یعنی روش اسکمپر(‌SCAMPER) را با هم مرور می‌کنیم.
      اما اسکمپر، یکی از تکنیک‌های فردی و پرکاربرد خلاقیت و رسیدن به ایده‌های نو است که می‌توان از آن برای حل خلاقانه هر مسئله‌ای که با آن روبه‌رو می‌شویم، استفاده کنیم.

      اسکمپر تکنیکی برای ابداع محصولات و خدمات جدید

      این تکنیک بر پایه ‌ایده‌یابی فردی طراحی شده ‌اما به نحو بسیار مطلوبی برای تصمیمات تیمی نیز مفید است. اسکمپر چک‌لیستی است که به افراد کمک می‌کند تا به تغییراتی که می‌توان در محصول یا خدمت فعلی ایجاد نمود و آن را به محصول جدیدی تبدیل کرد، بیندیشند. از نکات این لیست به دو منظور می‌توان استفاده کرد؛ یا به عنوان پیشنهادهای اصلی تغییر برای ارتقای محصول و خدمت فعلی و یا جرقه‌های بکری برای ایده ‌محصولات یا خدمات آینده .
      اسکمپر متشکل از حروف اول فعل‌هایی است که در ایده‌یابی به این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

      Substitute جایگزین کردن/ جانشین‌کردن

      مثال: چه فردی را می‌توان جایگزین فرد دیگری کرد؟ به جای ماده ‌فعلی می‌توان چه ماده‌ دیگری را استفاده کرد؟ به جای فرآیند تولید فعلی می‌توان چه فرآیند تولید دیگری را جایگزین کرد؟ چه زمانی جایگزین زمان اجرا شود؟ چه مکان دیگری برای کار مناسب‌تر بوده و می‌تواند جایگزین مکان فعلی شود؟

      Combine ترکیب کردن

      مثال: ترکیب‌کردن برخی واحد‌ها و بخش‌ها با هم، مخلوط‌کردن قطعات و مواد جدید، ترکیب خدمات جدید با خدمات فعلی، ترکیب‌کردن برخی از اهداف کوتاه‌مدت، ترکیب‌کردن ایده‌های مختلف.

      Adapt سازگار کردن/ وفق دادن

      مثال: تغییر‌دادن عملکردهای مختلف و دستکاری‌کردن جزئیات برای سازگاری بهتر.

      Modify/Magnify تغییر دادن/ بزرگ کردن

      مثال: کم و زیاد‌کردن اندازه‌ها، ایجاد تغییرات ظاهری، تغییر در صفات محصول مانند رنگ، شکل، صدا، رایحه، حرکت و…، ضخیم‌تر یا طولانی‌تر کردن محصول، تکثیر کردن و ایجاد مجموعه محصولات.

      Put to another use استفاده با کاربری متفاوت

      مثال: از قطعه ‌فولادی تولید شده در چه محصول دیگری علاوه بر اتومبیل می‌توان استفاده کرد؟ از تجهیزات تولید تیوپ خمیر دندان می‌توان در تولید تیوپ کرم مرطوب‌کننده نیز استفاده کرد؟

      Eliminate حذف‌کردن

      مثال: ساده‌سازی و حذف‌کردن قطعات غیر‌ضروری، تعدیل نیروی انسانی واحد‌ها

      Reverse/Rearrange معکوس‌کردن/ سازماندهی مجدد

      مثال: زیر و رو کردن فرآیندهای کاری، جابه‌جا‌کردن قطعات محصولات، سازماندهی مجدد زمان‌بندی‌ها.

      برای ایده‌پردازی از این ۷دریچه به سوژه موردنظر برای تولید محتوای ویدیویی نگاه کنید تا به ایده‌ای دست یابید که کمتر به ذهن دیگران خطور کرده باشد. ممکن است در حال حاضر خیلی از ایده‌ها عملی نباشند و یا مطابق با تجهیزات و شرایط شما نباشند اما می‌توان از آنها به عنوان یک منبع خوب برای تغییرات آینده کسب‌و‌کارتان استفاده کنید.
      تکنیک اسکمپر، یکی از ساده‌ترین و کوتاه‌ترین روش‌ها برای رسیدن به ایده ناب و حل مسئله خلاقانه است که همانطور که با مثال شرح دادیم، در آن از چند تکنیک‌ یا انواع پرسش‌ها استفاده می‌شود که عبارتند از: جایگزین‌کردن، ترکیب‌کردن، سازگار‌کردن، تغییر‌دادن، استفاده با کاربری متفاوت، حذف‌کردن و معکوس‌کردن. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توان از ۷دیدگاه متفاوت، به کاوش در مشکلات کسب‌و‌کار پرداخت و راه‌حل‌های خلاقانه را با تولید محتوای ویدیویی متناسب به کار گرفت. این تکنیکِ کل‌نگر کمک می‌کند تا بهترین تصمیم خلاقانه را برای رشد و توسعه کسب‌و‌کارمان بگیریم که منجر به نوآوری و در نتیجه سودآوری بیشترخواهد شد.
      در انتها فراموش نکنید یک ایده خوب برای تولید محتوای ویدیویی صرفا ابزاری در دست یک فرد خلاق است که به‌وسیله اجرای آن شاید بتواند تاثیری شگرف در سطح برقراری تعامل با مخاطبانش داشته باشد. با اینکه همواره ایده‌های متعددی در اطراف ما وجود دارند، اما پرداختن و اجرایی‌کردن درست ایده خلاقانه‌ای برای ویدیو که بتواند در مرحله انتشار هم، به مقبولیت و موفقیت برسد، بسیار سخت است.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.