با همهگیری ویروس کرونا در سال ۱۳۹۹ تعداد زیادی از کسبوکارها به اجبار تصمیم گرفتند کارهای روزانه خود را به صورت دورکاری ادامه دهند. این مسئله سرآغاز یک موج جدید در شیوه انجام کارهای تیمی به صورت مجازی بود و استقبال زیادی از ابزارهای دورکاری مانند پلتفرمهای ارتباط صوتی و تصویری، مدیریت پروژه، اشتراکگذاری فایلها و… شد. در این میان نمونههای ایرانی ابزار مدیریت وظایف و پروژهها آنچنان که باید توسعه نیافته بودند. از طرفی ابزارهای خارجی موجود در بازار مانند ترلو (Trello)، جیرا (Jira) و اسلک (Slack) و… به علت هزینه دلاری بالای استفاده از آنها آنچنان بهصرفه نیستند. در این داستارتاپ قصد داریم با استارتاپ مدیریت پروژه سونتسک که در دوران شیوع کرونا و دورکاری کسبوکارها شروع به کار کرده، بیشتر آشنا شویم.
بنیانگذار
محمد حسن شهریان بنیانگذار سونتسک متولد ۱۳۷۸ و دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر در مقطع کارشناسی است. مهمترین سرگرمی او از نوجوانی برنامهنویسی بوده و سابقه فعالیت در شرکت ایده ورزان سیستم را در کارنامه شغلی خود دارد.
مسئله چه بود و نقطه شروع سونتسک از کجا بود
محمد حسن شهریان میگوید:
«محصول اصلی شرکت ایده ورزان سیستم بهعنوان یک شرکت توسعه نرمافزار، ارائه نرمافزار مدیریت پروژه سازمانی به صورت نصب در محل (On-premise) بود. ایده ورزان سیستم، نرمافزارهای خود را به کسبوکارهای بزرگ و سازمانهای دولتی ارائه میدهد. به همین دلیل نرمافزارهای مدیریت پروژه ایده ورزان سیستم متناسب با نیاز کسبوکارهای کوچک و متوسط نبود. به عبارت دیگر از طرف کسبوکارهای کوچک و متوسط برای خرید نرمافزار مدیریت پروژه درخواست وجود داشت؛ اما برخی از آنها بودجه کافی برای خرید این نرمافزارها را نداشتند یا به دلیل نداشتن سرور فیزیکی نیازمند خرید یک نرمافزار ابری (SaaS) بودند.
علاوه بر همه این موارد، ابزارهای دورکاری موجود در بازار هر کدام برای یک کارکرد مناسب بودند. به عنوان مثال برای برگزاری یک جلسه نیاز بود که زمانبندی جلسه را در گوگل کلندر انجام شود و برای تماس صوتی یا تصویری از ابزار دیگری مانند اسکایپ استفاده شود.
با همهگیری ویروس کرونا و رشد استفاده از ابزارهای دورکاری توسط کسبوکارها، ایده توسعه نرمافزار مدیریت پروژه ابری برای ایده ورزان سیستم جدیتر شد. در این میان پیشنهاد راهاندازی استارتاپ سونتسک با سرمایهگذاری شرکت ایدهورزان سیستم به محمد حسن شهریان داده شد. در حال حاضر سونتسک یک تیم ۱۰ نفره شامل توسعهدهندگان،گرافیست، طراح محصول و دیجیتال مارکتر است که همگی به صورت دورکاری در حال فعالیت هستند. بازار هدف این استارتاپ، کسبوکارهای کوچک و متوسط است که میخواهند از ابزارهای مدیریت پروژه استفاده کنند.
توسعه نرمافزار فضای کار مجازی
در ابتدا برای راهاندازی مدیریت پروژه ابری تصمیم گرفته شد که که ماژولهای نرمافزار ایده ورزان سیستم به صورت جدا استخراج شوند و امکان ثبتنام (Sign Up) به آنها اضافه شود. اما پس از مدتی و در ادامه مسیر توسعه نرمافزار این کار انجام نشد. محمد حسن شهریان در این رابطه میگوید:
«پس از مشاهده رقبای داخلی و خارجی متوجه شدیم امکانات گسترده ماژولهای ایدهورزان سیستم برای بازار هدف جدید مناسب نیست. به همین دلیل برای پیادهسازی ایده از همان ابتدا نیاز داشتیم یک سیستم با رابط کاربری متفاوت و سادهتر راهاندازی کنیم.»
همچنین مفهوم کار تیمی با شیوع بیماری کرونا طی سال ۱۳۹۹ دچار تحول شده است. به صورتی که حتی پس از کاهش سرعت شیوع کرونا برخی از کسبوکارها هنوز تمایل به ادامه کار خود به صورت دورکاری دارند و نیازمند فضای کاری متفاوتی هستند. راهحل سونتسک برای پراکندگی نرمافزارهای موردنیاز برای پیادهسازی سبک دورکاری، توسعه یک نرمافزار فضای کار مجازی (Virtual Workspace) بود. در این نرمافزار تمام ابزارهای لازم برای مدیریت کارها و پروژهها به صورت متمرکز در یک بستر فراهم میشود و دیگر نیازی نیست تا برای هر انجام هر کار به یک نرمافزار جداگانه مراجعه شود.
ارزش پیشنهادی
ارزش پیشنهادی سونتسک دسترسی راحتتر و کاهش هزینهها با یکپارچگی تمام ابزارهای لازم برای یک فضای کاری مجازی است؛ به صورتی که برای انجام هر کار دیگر نیاز نیست یک ابزار جداگانه توسط کسبوکارها خریداری و توسط کارکنان استفاده شود. همچنین طراحی رابط کاربری (UI) این محصول نسبت به سایر رقبا یکی دیگر از ارزشهای پیشنهادی این ابزار است.
محصول
با توجه به تنوع زیاد ویژگیهای لازم برای یک میز کار مجازی، سونتسک تصمیم گرفته است در ابتدای راه ابزارهای دورکاری که کاربرد بیشتر برای کسبوکارها دارد را به محصول خود اضافه کند. در ادامه به معرفی قابلیتها و ابزارهای مختلف محصول سونتسک میپردازیم.
مدیریت وظایف (Tasks)
در سونتسک امکان ثبت وظایف، تخصیص وظایف به تیمها و اعضا، کپی کردن تسک برای ساختن وظایف الگو (Template)، امکان ثبت زمان، آپلود کردن فایلها و… در هر یک از وظایف تعبیه شده است.
مدیریت پروژه
در سونتسک، علاوه بر مدیریت پروژههای شخصی، امکان تعریف پروژهها برای هر تیم و هر واحد به صورت جداگانه وجود دارد. همچنین برای پروژهها امکان استفاده از گانت چارت نیز وجود دارد.
تقویم میلادی و شمسی
امکان ایجاد جلسات، دعوت از همتیمیها و همچنین افرادی که از سونتسک استفاده نمیکنند و قابلیت مشاهده جلسات و رویدادها در تقویم سونتسک وجود دارد.
ثبت ساعت کاری
علاوه بر امکان ثبت ساعت کاری با استفاده از تایمر روی تسکها، امکان افزودن ساعت کاری به صورت دستی و ویرایش یا حذف ساعتهای کاری قبلی نیز وجود دارد. همچنین میتوان گزارش زمان کاری خود را روی تیمها و پروژههای مختلف در بازهی زمانی دلخواه مشاهده و بررسی کرد.
چتبار
پس از شکل گرفتن فضای کاری، برای هر تیم، پروژه و واحد، قابلیت ایجاد کانال چت برای تعامل بیشتر در یک بستر مشترک وجود دارد.
جریان درآمدی
مدل درآمدی سونتسک در حال حاضر فریمیوم (Freemium) است. این محصول برای تیمهای کمتر از ۱۰ نفر و کاربرانی که برای استفاده شخصی خود میخواهند از این محصول استفاده کنند، رایگان است. حق اشتراک ماهانه برای تیمهای ۱۱ تا ۲۰ نفره به ازای هر فرد ۵۰ هزار ریال و برای تیمهای ۲۱ تا ۵۰ نفره به ازای هر فرد ۲۰۰ هزار ریال است. همچنین کسبوکارهایی که تعداد نیروی انسانی آنها بیشتر از ۵۰ نفر است و سازمان بزرگ محسوب میشوند، برای اطلاع از شیوه همکاری و هزینهها باید با پشتیبانی سونتسک تماس بگیرند. این قیمتها ممکن است در آینده با توجه به بازخورد مشتریان بهروزرسانی شود.
چالشها
یک از مهمترین چالشهای برای توسعه نرمافزارهای ابری از بعد فنی مقیاسپذیری است. همچنین این نرمافزارها با توجه به On-Demand بودن باید در تمامی لحظات در دسترس باشند و به مشتریان خود به صورت شبانهروزی خدمتدهی کنند. این ویژگی باعث میشود حساسیت کاربران به موضوع قطعی یا در دسترس نبودن خدمات، زیاد باشد.
یکی دیگر از چالشهای سونتسک در بازار ایران وجود رقبای باسابقه است. در حال حاضر رقبایی در بازار فعال هستند که با توجه به فعالیت چندین ساله خود سهم بازار خوبی دارند و سونتسک برای گرفتن سهم بازار و جذب کاربران جدید باید با آنها رقابت کند. همچنین ممکن است هزینه تغییر (Switching Cost) استفاده از یک ابزار سازمانی برای کسبوکارها زیاد باشد.
چشماندازها
مهمترین چشمانداز سونتسک توسعه بازار هدف خود به بازار خارج از ایران است که با توجه به قیمت ارزان حق اشتراک آن میتواند نسبت به رقبا برتری داشته باشد.
برخی از ویژگیهایی که در ادامه راه به سونتسک اضافه خواهند شد عبارتاند از:
گزارشدهی تحلیلی
داشبوردهای شخصیسازی شده برای کسبوکارها در صنایع مختلف
تماس صوتی و تصویری
یادداشت
اشتراکگذاری فایلها (مانند گوگل درایو)
همچنین از اهداف بلندمدت سونتسک راهاندازی یک جامعه (Community) است. در این جوامع تیمها میتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. سونتسک تا به حال توانسته یک راند سرمایه جذب کند و به زودی راند دوم سرمایهگذاری خود را جذب خواهد کرد.