جایگاه ZOOM
طبق آمارهایی که به دست آمده 58٪ از 500 شرکت برتر معرفی شده در مجله Fortune از ZOOM برای برگزاری جلسات استفاده میکنند.
طبق تخمینهای AppAnnie میزان دانلود این اپلیکیشن به 14 برابر بیشتر از میانگین هفتگی دانلود در سال2019 رسیدهاست.
میزان استفاده از ZOOM در ماه مارس از 10میلیون کاربر به 200 میلیون کاربر رسید و در در ماه بعد به 300 میلیون کاربر افزایشیافت. اما چطور ممکن است؟
مشتری مداری
Eric Yuan مدیرعامل Zoom است.
او ابتدا به عنوان مهندس در شرکتی به نام Webex که توسط سیسکو خریداری شدهبود کار میکرد و با مشتریان این شرکت ملاقات میکرد.
او زمانی که نارضایتی مشتریان از Webex و بیتوجهی مدیران شرکت نسبت به مشتریان را دید به همراه 40 مهندس، سیسکو را ترک کرد. آنها به دنبال یک هدف مشترک رفتند.
صعود ZOOM
تعداد کاربران ZOOM در عرض چند ماه از شروع به کارش به یک میلیون، در یک سال به 10 میلیون و تا فوریه 2015 به 40 میلیون رسیدهبود.
بعد از گذشت دو سال،ZOOM در آوریل 2019 با 36 دلار برای هر سهم در اختیار عموم گذاشتهشد در حالی که ارزش کل سهام آن 2/9 میلیارد دلار ارزیابی شدهبود - تقریباً 9 برابر ارزش قبلی خود.
ارزش سهام خالص یوآن 49 ساله در سه ماه گذشته با 112 درصد افزایش به 7 میلیارد دلار رسید و وی اکنون در رتبه 231 از 500 ثروتمند جهان از لیست بلومبرگ قرار دارد.
سرمایهگذاران به یوآن اعتقاد داشتند
در سال 2011، یوآن برای شروع زوم 3 میلیون دلار جذب سرمایه کرد و پس از دو سال، او اولین ورژن زوم را به بازار عرضه کرد.
زوم به دلیل ذهنیتی که داشت برای سرمایهگذاران جذاب بود. زوم برخلاف سایر شرکتها تماس تصویری را اولویت قرار داد.
با راهاندازی زوم در سال 2013، این شرکت دور دیگری از بودجه 10 میلیون دلاری را جذبکرد و تا پایان سال 2013، 6 میلیون دلار دیگر جذبکرد که ارزش شرکت را دو برابر کرد.
از سال2014 تا 2017 زوم در برنامه سرمایهگذاریهای خود، 100 میلیون دلار دریافت کرد و در نهایت به یک میلیارد دلار ارزش نهایی رسید.
محبوب بین کاربران
ZOOM همانطور که برای سرمایهگذاران محبوب بود دربین مشتریان نیز محبوبیت دارد، زیرا خدمات خوبی را در قبال هزینه پایین در اختیار آنها قرار میدهد و با این حال هنوز هم میتواند درآمد خود را سالبهسال افزایش دهد.
زوم دارای ویژگیهایی مانند تماسهای ویدیویی گروهی است که سایر رقبا برای آن هزینه دریافت میکردند. در آن زمان مایکروسافت متوجه اشتباه خود شد و آن را در اسکایپ رایگان کرد.
زوم اولین پلتفرمی بود که قابلیت به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش تلفن همراه در کنفرانسهای ویدیویی را فراهم کرد.
ZOOM در زمان کرونا
ZOOM نمیتوانست پیشبینی کند که چه اتفاقی در سال 2020 رخ خواهدداد. درواقع هیچکس نمیتوانست.
بنابراین، در تمام این سالها کار بر روی ایجاد تماسهای ویدیویی آسان و کسب رضایت حداکثری کاربران موجود در زمان مناسبی انجام گرفت و به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد. مردم به پلتفرمی نیاز داشتند که آماده استفاده باشد و یکی از آنها ZOOM بود که محبوبیت زیادی داشت.
هم اکنون بیش از 300 میلیون کاربر در جلسات روزانه درZOOM حضور دارند.
قدرت مشتری مداری
اینطور نیست که ZOOM عاری از نارضایتیها و درگیریها باشد، این شرکت در انبوهی از جنجالها در مورد حریم خصوصی و امنیت گرفتار شدهاست.
وزارت امور داخله هند، تایوان، اپل، MHA و FBI این پلتفرم را به عنوان پلتفرمی ناامن و آسیبپذیر در برابر جرایم اینترنتی معرفیکردهاند.
اما با تمام این موارد بنظر میرسد این شرکت بدلیل اینکه همیشه مشتری محور عمل کردهاست در آینده نیز با قدرت به پیشرفت خود ادامه خواهدداد.