X
   
 
    • ایمنی

      چالش شماره 3 - مس سونگون
      در راستای ارزیابی حوادث شدید و پرتکرار در مجتمع مس سونگون، این مجتمع برای ارزیابی ریسک به روش FMEA، ارزیابی ریسک به روش JSA ، JHA و... و افزایش ایمنی و کاهش ریسک ناشی از حوادث اعلام نیاز کرده است این مجتمع معدنی میزان برآورد شده برای اجرا را بنا بر شرح خدمات ارائه شده توسط پیشنهاد دهنده پروپوزال اعلام کرده است.

      *عنوان چالش1: ایمنی مبتنی بر رفتار (BBS) در سطح مجتمع

      *شرح نیاز: هدف از انجام این پروژه، اسقرار سامانه مدیریت اﯾﻤﻨﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ایمنی مبتنی بر رفتار Behavioral-Based Safety) BBS ) در سامانه مدیریت ایمنی مجتمع مس سونگون است. با توجه اینکه صنعت معدنکاری جزء رشته های سخت و زیان آور است سالانه شاهد تلفات جانی و مالی متعددی در این زمینه هستیم. این پروژه بصورت کاربردی در راستای اهداف ایمنی مبتنی بر رفتار در چندین فاز مختلف جهت شناسایی رفتارهای ناایمن پرسنل در واحدهای مختلف مجتمع مس سونگون و با هدف ریشه یابی و واکاوی علل بروز رفتارهای ناایمن در سیستم ایمنی مبتنی بر رفتار تعریف شده است.

      *عنوان چالش2: بررسی حوادث شدید و پرتکرار در سطح مجتمع

      *شرح نیاز: هدف از انجام این پروژه، بررسی حوادث شدید و پرتکرار در سطح مجتمع مس سونگون است با توجه به اینکه صنعت معدنکاری جزء رشته های سخت و زیان آور است سالانه شاهد تلفات جانی و مالی متعددی در این زمینه هستیم. این پروژه بصورت گذشته نگر حوادث ناشی از کار در مجتمع مس سونگون در یک دوره زمانی 20 ساله بین دو گروه شاغلین رسمی و پیمانکاری که صرفا در بهره برداری و تعمیرات مشغول بکار برده بوده اند با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل ضریب تکرار حادثه و ضریب تکرار حادثه و ضریب شدت حادثه تعریف شده است.

      *عنوان چالش3: ارزیابی ریسک به روش FMEA در سطح مجتمع

      *شرح نیاز: هدف از انجام این پروژه، ارزیابی ریسک به روش (FMEA (Failur Model & Effect Analysis در سطح مجتمع مس سونگون است. با توجه به اینکه صنعت معدنکاری جز رشته های سخت و زیان آور است، سالانه شاهد تلفات جانی و مالی متعددی در این زمینه هستیم. ارزیابی ریسک به عنوان روشی پرکاربرد در جهت مدیریت ابزارهای موثر در ایمنی به منظور کاهش ریسک ناشی از حوادث مختلف شناسایی شده است. روش آنالیز اثرات و شکست مدل یکی از روش های تحلیلی متداول ارزیابی ریسک در صنعت بوده که در آن خطاهای ممکن در طول پروژه شناسایی و میزان ریسک آن محاسبه می شود. این پروژه با هدف شناسایی، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل خرابی های و ارزیابی مخاطرات و ریسک های ناشی از آن ها با استفاده از روش های FMEA تعریف شده است.

      *عنوان چالش4: ارزیابی ریسک به روش JSA در سطح مجتمع

      *شرح نیاز: هدف از انجام این پروژه، ارزیابی ریسک به روش (JSA (Job Safety Analysis در سطح مجتمع است. با توجه به اینکه صنعت معدنکاری جز رشته های سخت و زیان آور است، سالانه شاهد تلفات جانی و مالی متعددی در این زمینه هستیم. ارزیابی ریسک به عنوان روشی پرکاربرد در جهت مدیریت ابزارهای موثر در ایمنی به منظور کاهش ریسک ناشی از حوادث مختلف شناسایی شده است. روش آنالیز ایمنی شغلی یکی از روش های متداول ارزیابی ریسک در صنعت بوده و آن به صورت سیستماتیک جهت شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک های آن ها به منظور ارائه اقدامات کنترلی مناسب است. این پروژه با هدف بررسی دقیق تمامی مارحل شغلی، شناسایی و ارزیابی خطرات بالقوه هر مرحله و ارائه بهترین راه حل کنترلی با استفاده از تکنیک آنالیز ایمنی شغلی JSA در ماشغل پرخطر مجتمع مس سونگون جهت حذف و یا تعدیل خطرات تعریف شده است.

      *عنوان چالش5: ارزیابی ریسک به روش JHA در سطح مجتمع

      *شرح نیاز: هدف از انجام این پروژه، ارزیابی ریسک به روش (JHA (Job Hazard Analysis در سطح مجتمع است. با توجه به اینکه صنعت معدنکاری جز رشته های سخت و زیان آور است، سالانه شاهد تلفات جانی و مالی متعددی در این زمینه هستیم. ارزیابی ریسک به عنوان روشی پرکاربرد در جهت مدیریت ابزارهای موثر در ایمنی به منظور کاهش ریسک ناشی از حوادث مختلف شناسایی شده است. روش آنالیز مخاطرات شغلی یکی از روش های متداول ارزیابی ریسک در صنعت بوده و آن به صورت سیستماتیک جهت شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک های آن ها به منظور ارائه اقدامات کنترلی مناسب است. این پروژه با هدف شناسایی و ارزیابی مخاطرات شغلی در مجتمع مس سونگون با استفاده از روش JHA تعریف شده است.

      *سطح الویت: مشخص نیست.

      *راه حل و پیشنهاد(سوابق مطالعاتی): داده ای وجود ندارد.

      *میزان هزینه برآورد شده برای اجرا: در خصوص هزینه ها، بسته به حجم شرح خدمات ارائه شده توسط پیشنهاد دهنده پروپوزال، جای بحث و بررسی کارشناسی خواهد داشت.

    • چالش ها
      • با ما همراه باشید