پیدایش اسنپ فود
سعید لطفی یکی از بنیانگذاران این کسبوکار در سال ۱۳۸۸ و در یک تماس تلفنی با دوستش کیارش عباسزاده متوجه میشود در خارج کشور سایتهایی وجود دارند که امکان سفارش آنلاین غذا از رستورانها را فراهم میکنند.
همین انگیزهای میشود برای اینکه با عباسزاده و یک دوست دیگرش در محله گیشا (که محل سکونت هر سه آنها بوده) و با قرارداد بستن با فستفود «جوجه داغ» کسبوکاری را شروع کنند با نام زودفود و با سرمایه اولیه ۳ میلیون تومان!
زودفود بعد از رشد دیگر استارتاپهای مجموعه IIG که در ایران با برند اسنپ شناخته میشوند علیرغم مخالفت بنیانگذاران اولیهاش که حالا سهام چندانی در این کسبوکار نداشتند به اسنپفود تغییر نام داد.
بنیانگذاران
زودفودی که به گفته لطفی در روزهای ابتدایی راهاندازیاش روزی ۱۰ سفارش بیشتر نداشت، اواخر سال ۹۳ به سفارش روزی ۵۰۰ غذا، در میانه سال ۹۵ تعداد سفارشهایش به روزی ۲۰ هزار و در انتهای سال ۹۸ به روزانه ۱۰۰ هزار سفارش اینترنتی رسید.
اسنپفود که از میان بنیانگذاران قدیمیاش حالا تنها سعید لطفی به عنوان یکی از مدیران میانی در آن حضور دارد و رهبریاش با مهراد عبدالرزاق است با داشتن سرویس سوپرمارکت یکی از محبوبترین سرویسهای آنلاین بین کاربران ایرانی شده است.
عبدالرزاق در روزهایی که هنوز کرونا شروع نشده بود و در مراسم رونمایی از نسخه تازه اپلیکیشن اسنپفود گفته بود تعداد سفارشهای این کسبوکار اینترنتی ۱۰۰ هزار در روز است که نزدیک ۶۰ هزار تای آنها مربوط به سفارش از سوپرمارکتهاست.
IIG چیست؟
گروه اینترنتی ایران یا همان IIG نام شعبه ایرانی یک گروه سرمایهگذاری بینالمللی به نام راکتاینترنت است که از ابتدای سال ۹۲ برای سرمایهگذاری روی استارتاپها وارد ایران شد.
راکتاینترنت که دفتر مرکزی آن در آلمان است در بیش از ۴۰ کشور دنیا روی استارتاپها سرمایهگذاری کرده است. مدل راکت اینترنت هم «حمله به بازار» با پول زیاد است.
سعید لطفی میگوید در سال ۹۳ متوجه شدند که راکت اینترنت قصد راهاندازی یک کسبوکار مشابه زودفود در ایران را دارد و از ترس اینکه ممکن است آنها را از بین ببرد پیشدستی کردهاند و به آنها پیشنهاد سرمایهگذاری روی زودفود را دادهاند.
مدل راکتاینترنت اینگونه است که پول زیادی به کسبوکار تزریق میکند تا هم سهم بازار سریعی بگیری و هم رقبا جان سالم به در نبرند.
مجموعه اسنپ در آخرین راند جذب سرمایه خود، از ایرانسل هم سرمایه قابلملاحظهای را دریافت کرده و حالا میتوان گفت راهبری کل گروه اسنپ بیشتر در دست این اپراتور قدرتمند ایرانی است.
کرونا و سود اسنپ فود
اگرچه کرونا باعث شد تا بخش فروش غذای اسنپفود تا ۵۰ درصد ریزش کند اما رشد ۳۰۰ درصدی بخش سوپرمارکت آن، نهتنها این ریزش را جبران کرده بلکه سود سرشاری را هم نصیب اسنپفود کرده است.
میانگین ارزش هر سبد خرید سوپرمارکت اسنپفود، ۲۰۰ هزار تومان و میانگین خرید هر سفارش غذای آن ۱۵۰ هزار تومان است. این روزها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار سفارش سوپرمارکت و بین ۴۰ تا ۵۰ هزار سفارش غذا در اسنپفود ثبت میشود.
به عبارتی روزانه ۳۶ میلیارد تومان فروش بخش سوپرمارکت اسنپفود و حدود ۷ میلیارد تومان فروش بخش غذای آن در هر روز است. بماند که اسنپفود بخش فروش شیرینی، میوه و سبزی هم دارد که اگرچه در دوران کرونا افت زیادی کردهاند اما هنوز فروش قابلتوجهی دارند. میتوان گفت سرویسهای مختلف اسنپفود درمجموع روزانه حدود ۵۰ میلیارد تومان فروش دارد.
رقبای اسنپ فود
مهمترین رقبای اسنپفود چیلیوری و ریحون بودند که یکی در سال ۹۸ و دیگری در سال ۹۹ تعطیل کردند و برچیده شدند. حالا اسنپفود سلطان بازار غذای آنلاین است.
اسنپفود در یک سال گذشته تلاش زیادی کرده که بتواند به حوزه فروش آنلاین دارو هم وارد شود اما هنوز نتوانسته از پس موانع وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برآید.
بازاری که اگر اسنپفود مجوزهای ورود به آن را بگیرد با توجه به گردش مالی نجومی حوزه دارو، احتمالا رکوردهای تازهای را در فروش روزانه اینترنتی بزند و البته اصلا بعید نیست که کسبوکارهای کوچک فعلی این حوزه را در کمتر از چند ماه از میدان به در کند.