به گزارش شبکه ایمینو، جواد سلطانزاده دبیر پنل "چالش ها و بایسته های همآفرینی اکوسیستم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی" با ارائه تصویری از جایگاه بازیگران و نقشها در اکوسیستم نوآوری این عرصه، بر اهمیت خلق ایده های جدید در بخش معدن تاکید کرد.
ترویج نوآوری در بخش معدن نیازمند گذر از سنتی بودن است
سلمان نصر مدیر نوآوری و شتابدهی مرکز نوآوری "ایمینو" در این نشست با اشاره به برترین اکوسیستم های استارتاپی جهان مطرح کرد: از سال ۲۰۱۳ تا کنون شاهد رشد چشمگیر تعداد استارتاپهای بخش معدن جهان با شیب بسیار زیاد بودهایم که این موضوع نشان دهنده افزایش توجه نوآوران و فناوران به این بخش در سطح جهانی است.
او با بیان اینکه بازار بخش معدن و صنایع معدنی ایران کوچک است اما قابلیت بزرگ شدن را دارد، گفت: در حال حاضر دو شرکت معدنی ریوتینتو و واله نوآورترین شرکتهای جهانی هستند و بر اساس مطالعاتمان فناوریهای جذاب بخش معدن برای نوآوران هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، ابردادهها، داده کاوی و آنالیز پیشرفته، اینترنت اشیا و رباتیک، چاپ سه بعدی، توسعه نرمافزار و رایانش ابری است.
نصر با اشاره به محورها و بازخوردهای رویدادهای دایان در ایمینو ادامه داد: ما حدود ۴۵۰ شرکت دانشبنیان معدنی را شناسایی کرده و با آنها ارتباط برقرار کردهایم. سلسله رویدادهای همرسانی برگزار میکنیم که عموما با هدف حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای بخش معدن و صنایع معدنی در راستای توسعه بازار و تجاریسازی محصول آنهاست.
او با اعلام اینکه ایمینو از ایدههای نوآورانه در بخش معدن حمایت خواهد کرد، عنوان کرد: از یک میلیون استارتاپی که در جهان وجود دارد، هزار استارتاپ در بخش معدن فعال است و بیشترین آنها در شهر سنتیاگو کشور شیلی هستند.
به گفته مدیر نوآوری و شتابدهی ایمینو، اقتصاد سنتی بخش معدن رغبت نسل نوآور برای ورود به این عرصه را کاهش داده است. او ضعف در تجاریسازی فناوریهای نو و دانشبنیان، نبود همگرایی و انسجام بین دستگاههای اجرایی برای رسیدن به اقتصاد مبتنی بر فناوریهای نسل چهارم و بستر قانونی نامناسب برای حرکت به سمت اقتصاد نوآورانه را از دیگر چالشهای سنتی بودن بخش معدن دانست.
*فهم درستی از نیازهای واقعی صنعت وجود ندارد
در ادامه این پنل، یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولادمبارکه عنوان کرد: چالش زیست بوم نوآوری در بخش معدن و صنایعمعدنی کشور تنها تامین منابع مالی نیست و چالش دو جانبه ایست که هم صنعت هم زیست بوم نوآوری با آن مواجه است. چالش "نبود شناخت از نیاز واقعی صنایع و ابهام در زیست بوم نوآوری".
او افزود: در حالی که اگر متقاضی بخواهد سرمایهگذاری کند ممکن است هم با ایده و هم با تیم های خوب روبهرو شود. اما برای دو طرف اکوسیستم درک درستی از نیازمندی ها وجود ندارد. بنابراین چالش اصلی این است که جامعه نخبه کشور با اینکه ذهنش درگیر چالشهای تولید است اما هنوز به درک درستی از نیازسنجی و پاسخ به آن در زیست بوم نوآوری نرسیده است.
پالیزدار با اشاره به ریسک بالای سرمایهگذاری در جذب طرحهای نوآورانه برای صنعت فولاد و دیگر صنایع وابسته به معدن گفت: با توجه به تجربه های شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولادمبارکه میتوانم بگویم که با اینکه نسل نوآور فصل جدیدی به لحاظ ارزش افزوده پیش روی تولید بخش معدن و صنایع معدنی قرار میدهد، اما ریسک سرمایهگذاری و نا اطمینانی از بازار به معنای نخریدن محصولات در بازار همچنان سبب میشود پرسش هایی قبل از ورود مجموعه های بزرگ به سرمایهگذاری مطرح شود که باز هم این موضوع به مساله شناخت و فهم درست از صنعت و نوآوری برمیگردد.
"دانش بنیان ها" به سمت "نیازآفرینی" بروند
در ادامه، مهدی حمیدی از شرکت پژوهش و نوآوری فرتاک ایرانیان هلدینگ میدکو بیان کرد: در زیست بوم نوآوری معدن و صنایع معدنی اتفاق های بزرگی در حال رخ دادن است، تحول دیجیتال در صنعت معدنکاری فراگیر شده و شرکت هایی که بتوانند درک و شناخت درستی از صنعت داشته باشند، میتوانند در نوآوری نقش آفرینی کنند اما توسعه نوآوری و فناوری نیازمند این است که "نیازآفرینی" به وجود آید و پاسخ نیاز واحدهای صنعتی از طریق ایده پردازان و نوآوران شابلون وار داده نشود.
او افزود: متاسفانه تورهای نیازسنجی برگزار میشود اما خروجی این بازدیدها ارائه شابلون واری است که گروههای ایده پرداز برای یک بخش از صنعت پیدا و طراحی کردهاند و میخواهند به باقی صنایع تطبیق بدهند. در حالی که بهتر است راه حل ها با ویژگیها و پارامترهای مختص هر صنعتی تعریف شود.