به گزارش ایمینو به نقل از ایسنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به مسئولیت سنگین دانشگاهها در سال «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»، آیا دانشگاهها با وجود مشکلات مختلف قادر به پاسخگویی به این انتظارات هستند؟ توضیح داد: یکی از مسائل ما در حوزه فناوری و نوآوری، سطوح فناوری پایین یا TRLهای یک تا چهار است و در این بخش، قرار است یک ایده به یک نمونه آزمایشگاهی تبدیل شود.
وی با اشاره به نقش دانشگاهها در سطوح فناوری گفت: مهمترین نقش را در این بخش، دانشگاهها بازی میکنند و بنابراین دانشگاهها حتماً باید مورد حمایت قرار بگیرند و میتوان گفت که به نوعی وظیفه زایش و رویش واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان، به عهده دانشگاهها و پژوهشگاهها است.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم ادامه داد: ما تا کنون در وزارت علوم چندین طرح را مطرح و اجرایی کردیم تا بتوانیم ارتباط بین دانشگاه و صنعت و پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان را بهوجود بیاوریم و به نوعی این حلقه مفقوده را ببینیم.
خیرالدین طرح دستیار فناوری را یکی از اقدامات خوب در این زمینه دانست و گفت: در این طرح ما به دانشجویانی که علاقهمند به حوزه فناوری هستند، کمک میکنیم و آنها را تشویق میکنیم تا در شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور در پارکهای علم و فناوری مستقر شوند و با انجام ۶ ماه کارآموزی دستمزد دریافت کنند.
وی همچنین با اشاره به طرح گرنت فناوری، گفت: کسانی که پایاننامه یا رساله دکتری خود را در حوزه فناوری انتخاب کنند، به دانشجویان بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون کمک میکنیم و اینها باعث میشود که به تدریج بتوانیم دانشگاهها را در حوزه فناوری فعال کنیم.
خیرالدین در پاسخ به این سؤال که چقدر طول میکشد تا دانشگاهها از پژوهش به سمت فناوری بروند، گفت: دانشگاههای نسل اول ما آموزشمحور بودند و دانشگاههای نسل دوم پژوهشمحور شدند و خود این موضوع حدود ۲۰ سال طول کشید! الان هم باید به سمت نسل سوم و دانشگاه کارآفرین و نسل چهارم دانشگاههای با مسئولیت اجتماعی برویم. این فرآیند زمانبر است و باید در این زمینه فعالیت گستردهای انجام داد.
وی یادآور شد: با توجه به تاکیدهای امسال در این خصوص، فکر میکنم که در حوزه فناوری سرعت بیشتری داشته باشیم.