به گزارش شبکه ایمینو، به پنج اشتباهات رایجی که معمولا استارتاپها در مسیر جذب سرمایه مرتکب میشوند می پردازیم
فکر میکنید به سرمایهگذار نیاز دارید درحالیکه اشتباه میکنید
سرمایه اغلب کسبوکارهای جدید توسط بنیانگذارانشان تامین میشود. ۳دلیل میتوان برای این مسئله ذکر کرد؛ نخست اینکه سخت است کسی راضی شود برای یک ایده خام پول زیادی بپردازد. دوم اینکه اکثر کسبوکارهای جدید، خصوصا کسبوکارهای خدماتی خیلی سرمایهمحور نیستند، بنابراین به هیچوجه منطقی نیست که بنیانگذار کسبوکار از همان ابتدا مبلغی از درآمدش را صرف پرداخت سود سرمایهایکند که میتواند بدون آن نیز شروع به کار کند. و سومین و مهمترین دلیل اینکه برای استارتاپها خیلی چیزها قابل سنجش نیست. سرمایهگذاران استارتاپها اغلب انتظارات زیادی دارند و میخواهند این انتظارات در کوتاهمدت محقق شود. اغلب کسبوکارها نمیتوانند در کوتاهمدت به رشدی برسند که بتوانند از پس پرداخت سود حجم عظیمی از سرمایه برآیند.
خیلی زود به دنبال سرمایهگذار رفتن
یکی از اشتباهاتی که بسیاری از بنیانگذاران استارتاپها مرتکب میشوند، این است که فکر میکنند میتوانند با ایدهای که روی یک برگ کاغذ نوشتهاند، بروند و سرمایهگذار پیدا کنند. البته این کار ممکن است اگر شما ارتباطات خیلی خوبی داشته باشید و از رزومه پر و پیمانی هم برخوردار باشید، اما در عالم واقع و شرایط عادی، این روزها این کار بسیار دشوار شده است. این روزها سرمایهگذارها دیگر به تواناییهای بنیانگذار استارتاپ توجه ندارند و بیشتر دوست دارند شواهد و آمار و ارقامی را که نشاندهنده موفقیت استارتاپ در آینده است، ببینند. بنابراین وظیفه بنیانگذار است که قبل از تلاش برای جذب سرمایه، برای ادعاهایش شواهد و مدارک اثباتکننده تهیه کند.
تلاش برای ارتباط با سرمایهگذار بدون کمک معرف
بسیاری از سرمایهگذاران استارتاپها در وبسایتهایشان خیلی ساده مینویسند که درخواستهای ناشناس را جوابگو نخواهند بود. ممکن است این امر خیلی بیرحمانه به نظر برسد اما بالاخره قابل درک است که سرمایهگذاری روی این استارتاپ نیازمند اعتماد بسیار زیاد به بنیانگذار آن است. به همین دلیل بهترین راه برای یافتن یک سرمایهگذار این است که سعی کنید در محیط استارتاپی ارتباطات خود را تا جایی که میتوانید گسترده کنید و افرادی را پیدا کنید که بتوانند شما را به سرمایهگذاران معرفی و پیشنهاد کنند. البته معنای این حرف این نیست که نباید تلاشهای خودتان را برای یافتن سرمایهگذار متوقف کنید، اما بدانید روشی که گفته شد، سریعتر و مطمئنتر است.
ناتوانی در بیان شفاف ایده
در نهایت وقتی به این نتیجه رسیدید که در مرحلهای هستید که به سرمایه نیاز دارید و شانس واقعبینانهای برای جذب سرمایه دارید، باید مطمئن شوید که میتوانید دیدگاه خود را در خصوص آینده استارتاپ به شفافیت و جامعیت تمام بیان کنید. برای انجام این کار ابتدا باید مخاطب خود را خوب بشناسید.
نخست باید بدانید که چرا استارتاپ شما با اهداف سرمایهگذار و خواستههای او هماهنگی و تطابق دارد. دوم اینکه از خودتان بپرسید آیا میتوان بدون لکنت و با مهارت تمام توضیح دهید که استارتاپ شما دقیقا چه میکند.