X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
      منبع خبر : هفته نامه شنبه
    • گفتگو با محمد پارساخو، بنیانگذار استارتاپ دیجی‌زرگر

      دیجی‌زرگر، ویترین مجازی طلافروشان

      این سایت پلتفرمی است که فروشنده یا تولیدکننده طلا، پروفایلش را می‌سازد و صفحه اختصاصی‌اش ایجاد می‌شود و دیگر نیازی نیست که صاحبان فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان به دنبال راه‌اندازی وب‌سایت خود باشند و برای تولید محتوا و نگهداری آن هزینه‌های بالایی بپردازند.
      دیجی‌زرگر، ویترین مجازی طلافروشان

      به گزارش ایمینو، محمد پارساخو، درباره دیجی‌زرگر می گوید: طلا و جواهر هم به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شود تا پیه فضای آنلاین به تن گرانبهاترین فلز دنیا هم خورده باشد. با راه‌اندازی این استارتاپ در شهری که قطب طلا و جواهر کشور است، یعنی اصفهان، می‌خواهد پایگاه قابل اعتمادی برای فروشندگان و مشتریان طلا و جواهر در سراسر ایران ایجاد کند.

      بر اساس آمارهای موجود، ایران پانزدهمین مصرف‌کننده طلا در جهان است و سالانه حدود ۵۰تن طلا در کشور مصرف می‌شود. براساس آمار مربوط به این ۵۰ تن طلا، بازار طلای ایران در حال حاضر بیش از ۸۰هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه دارد اما سهم آنلاین‌ها از این بازار بزرگ ولی بسیار سنتی، همچنان اندک است. پارساخو معتقد است که با درنظرگرفتن بعضی عناصر، می‌توان امیدوار بود که تا سال‌۱۴۰۲، گردش مالی بازار آنلاین طلا و جواهر در ایران به ۱۳هزار میلیارد تومان در سال برسد.
      در حال حاضر حدود ۱۵هزار محصول روی وب‌سایت دیجی‌زرگر عرضه شده که بیش از ۱۲۴ میلیارد تومان ارزش آن است. البته این عدد دائما تغییر می‌کند، چون بازار طلا، بازاری است که ارزش کالاهای آن براساس روز تغییر می‌کند و نمی‌توان قیمت واحدی ارائه کرد.

      استفاده از ویترین دیجی‌زرگر، طلافروشان را از راه‌اندازی شعبه‌های فیزیکی متعدد بی‌نیاز کرده است، چون الان برای راه‌اندازی هر باب مغازه طلافروشی، حداقل به ۵ کیلوگرم طلا برای چینش ویترین مغازه نیاز است، اما دیجی‌زرگر نه‌تنها فضایی با مشتریانی از سراسر کشور را در اختیار فروشندگان و تولیدکنندگان قرار می‌دهد، بلکه هزینه‌های مارکتینگ، تولید محتوا و هدایت مشتری به سمت فروشندگان را نیز برعهده دارد.

      درحال حاضر کالاهایی با طیف قیمتی بین ۲۰۰ هزار تومان تا مصنوعاتی که بعضا تا ۴۰ گرم وزن دارند و قیمتشان بیش از ۸۰ میلیون تومان است، روی وب‌سایت دیجی‌زرگر وجود دارد. در حوزه جواهر البته قیمت‌ها خیلی متفاوت است.
      در گفت‌وگو با محمد پارساخو، از مسائل مختلفی که در مواجهه با فعالان بازار بسیار سنتی طلا و جواهر تجربه کرده‌اند، آینده این بازار، برنامه‌هایی که برای آینده دارند، نگرش مردم به خرید آنلاین طلا و جواهر، قدرت خرید مردم و فرهنگ خرید طلا،‌ موانع و مشکلات این بازار، جذب سرمایه و… را مطرح کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

      دیجی زرگر قرار است چه بکند؟

      ما می‌خواهیم بین تولیدکننده و مصرف‌کننده رابطه ایجاد کرده و این دو سوی بازار را به هم وصل کنیم. این خلأ وجود داشت چون صنف طلا و جواهر، بازاری سنتی و محتاطانه است و به تبع آن خرید اینترنتی طلا هم رایج نبود، اما در سمت خریدار نیازهایی وجود داشت که یک پلتفرم آنلاین می‌توانست این نیازها را رفع کند.

      دقیقا چه نیازهایی در این زمینه وجود داشت و دیجی‌زرگر به چه نیازهایی پاسخ می‌دهد؟

      یکی از ویژگی‌های بازار طلا و جواهر، تنوع بسیار زیادی است که در این بازار وجود دارد. بنابراین توزیع و نمایش حجم بالایی از تنوع محصولات در یک ویترین مغازه در بازارهای سنتی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل باید راه‌حل دیگری در پیش گرفته می‌شد و راه‌اندازی پلتفرمی در این بازار، در واقع ویترین بسیار بزرگی ایجاد می‌کرد که هم به نفع فروشنده بود و هم خریدار.

      فروشنده به‌راحتی طیف وسیعی از محصولاتش را در این پلتفرم ارائه می‌کند و خریدار نیز به بازاری بزرگ دسترسی دارد و می‌تواند کالای مورد نظرش را خریداری کند. داشتن چنین ویترینی، رویای خیلی از افراد بود و الان این رویا به واقعیت تبدیل شده است.
      ایده اینکه ‌بتوانیم‌ کل بازار طلا و جواهر را در یک سیستم ارائه کنیم، برای همه خوشایند بود. کیفیت نمایش هم به نوعی بوده که از طرف اهالی بازار با استقبال مواجه شده است. جست‌وجوی هوشمند و قیمت مناسب هم از دیگر مزیت‌هایی است که این پلتفرم برای مشتریان دارد، چون امکان مقایسه قیمت اجناس مختلف وجود دارد و مشتریان چندین امکان انتخاب را پیش روی خود می‌بینند. بنابراین تولیدکنندگان در این بازار به رقابت با هم می‌پردازند و قیمت مناسبی را به مشتریان ارائه می‌کنند. همچنین عدم شفافیت‌هایی که در بازار طلا وجود دارد، در این پلتفرم کمرنگ شده‌اند.

      دیجی‌زرگر یک مارکت‌پلیس است؛ در حال حاضر چند تامین‌کننده یا فروشنده روی این پلتفرم حضور دارند؟

      در حال حاضر حدود ۱۰۰ فروشگاه روی دیجی‌زرگر حضور دارند و این تعداد فروشنده مربوط به ۱۰ استان کشور هستند.

      چه میزان طلا و مسکوکات طلا روی دیجی‌زرگر دارید؟

      حدود ۱۵ هزار محصول در حال حاضر روی وب‌سایت ماست.

      این میزان محصول، به لحاظ ریالی چه ارزشی دارند؟

      بیش از ۱۲۴ میلیارد تومان ارزش مصنوعات طلایی است که اکنون روی دیجی‌زرگر عرضه شده‌اند. البته این عدد دائما تغییر می‌کند، چون بازار طلا، بازاری است که ارزش کالاهای آن به‌روز تغییر می‌کند و نمی‌توان قیمت واحدی ارائه کرد.

      تیم دیجی‌زرگر الان چند‌نفره است؟

      ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۶ نفر هم به صورت غیرمستقیم با ما کار می‌کنند.

      هر فردی که تلاشی برای کسب نتیجه می‌کند، مسائلی را در مسیر کاری‌اش تجربه می‌کند. در مسیر کسب‌وکارتان با چه مسائلی مواجه بوده‌اید؟

      طبیعتا طی این مسیر سه چهار‌ساله‌ای که طی کرده‌ایم، آن هم در بازار پرنوسان طلا، مسائل زیادی وجود داشته است. خود بحث نوسان قیمت‌ها در بازار طلا، روندهای کاری را بارها و بارها متاثر کرده است. اما ما روحیه‌مان را از دست نداده‌ایم و من این امید را از انرژی تیمم می‌گیرم و به خودم می‌گویم که حق ندارم ناامید شوم.
      همچنین در این مدت، افراد تاثیرگذاری از تیم ما جدا شدند که بسیار ناامیدکننده بود اما این مورد را هم مدیریت کردیم. کمبود منابع مالی هم مشکل دیگر ما در این مسیر بوده اما اعتقاد و ایمان ما به موفقیت، مانع از شکستمان شده است.
      قوانین دست‌وپاگیر و غیرشفاف در ارتباط با طلا و جواهر و بازار آنلاین هم مسئله مهم دیگری در مسیر کاری ما بوده است. قوانین عجیب و غریب و اخباری همچون خرید و فروش طلا در فضای آنلاین ممنوع است، از دیگر مشکلات بوده. در حالی که تفاوت زیادی وجود دارد بین طلای آب‌شده و سکه و مصرف‌کننده نهایی با وجود این خبرها دچار سردرگمی می‌شود.
      یا مثلا اوایل امسال تصویب شد که مالیات بر ارزش افزوده بر فاکتور طلای خریداری‌شده از سوی مشتری حذف شود. ما همچنان منتظر نهایی‌شدن آن هستیم چون این مسئله به نوعی اجحاف در حق مشتریان است. این مسائل در حالی است که باید به دنبال راهکارهایی باشیم که برای مردم در حکم مشوق باشد، نه اینکه موانعی بر سر راه خریدکردن‌شان ایجاد کنیم.

      چه تعداد فروشگاه طلا و جواهر در ایران داریم؟

      ما در ایران حدود ۴۰ هزار واحد صنفی در تمامی رسته‌های مرتبط با طلا و جواهر داریم که البته طی سال‌های اخیر به علت برخی مشکلات این صنف، مانند بحث مالیات بر ارزش افزوده بر اصل طلا، رشد بی‌رویه قیمت طلا، مشکلات تولید در داخل کشور، محدودیت‌های صادراتی مصنوعات طلا، تمایل مردم برای خرید مسکوکات، طلای آب‌شده و دست دوم، تعدادی از این صنف خارج شده‌اند و هم‌اکنون فعال نیستند.

      میزان مصرف طلا در ایران به چه میزان است؟ در این زمینه آماری وجود دارد؟

      بر اساس آمارهای موجود، ایران پانزدهمین مصرف‌کننده طلا در جهان است و سالانه حدود ۵۰ تن طلا در کشور مصرف می‌شود.

      ارزش ریالی این میزان طلا چقدر است؟

      این ۵۰ تن طلا در بازار یعنی مصنوعات با اجرت و سود و متعلقات فروش، بازاری با گردش مالی حدودا ۸۰۰ هزار میلیارد ریالی در سال را رقم زده ‌که البته بر اساس قیمت روز طلا، این عدد نیز تغییر خواهد کرد.

      به نظر شما از رقم بسیار بالای گردش مالی سالانه بازار طلا در ایران، چند درصد در فضای آنلاین انجام می‌شود؟ یا شاید بهتر باشد سوالم را اینگونه بپرسم که پیش‌بینی و تخمین شما از بازار آنلاین طلا و جواهر ایران در ایران چیست؟

      به این سوال به این صورت می‌توانم پاسخ بدهم که در رابطه با حجم بازار آنلاین با توجه به متغیرهای فراوانی که دارد، نمی‌توان به عدد دقیقی اشاره کرد اما اگر قیمت طلا و حجم درخواست این بازار را ثابت در نظر بگیریم (که تقریبا امری محال است!)انتظار داریم تا ۳سال آینده یعنی در سال‌۱۴۰۲ اندازه بازار آنلاین طلا و جواهر در ایران به عدد تقریبی ۱۳هزار میلیارد تومان در سال برسد.

      با توجه به سنتی‌بودن بازار طلا، در مواجهه با این فروشگاه‌ها و مغازه‌های طلا و جواهر، چه مشکلات و مسائلی داشتید؟

      یکی از مهم‌ترین چالش‌ها مربوط به روزهای ابتدایی شروع به کارمان بود که آن هم برمی‌گشت به عدم اعتقاد و اعتماد فروشندگان طلا و جواهر به فروش آنلاین. در واقع بسیاری از فروشندگان طلا در بازار سنتی، این کار را شدنی نمی‌دانستند، چون معتقد بودند که مردم طلا را به صورت آنلاین خریداری نمی‌کنند.
      ما در ابتدا سراغ پیشگامان و علاقه‌مندان به حضور در فضای آنلاین رفتیم و با آنها مذاکره کردیم. تقریبا ۶‌ماه طول کشید تا توانستیم به آنها ثابت کنیم که مردم طلا را به صورت اینترنتی هم می‌خرند و به آنها پیشنهاد دادیم که در یک بازه زمانی تقریبا ۶ماهه روی پلتفرم ما حضور داشته‌باشند و بعد با توجه به آماری که طی این مدت به دست می‌آورند، تصمیم بگیرند که ‌روی پلتفرم بمانند یا خیر. طی این ۶ماه، مشتریانی از دورافتاده‌ترین نقاط ایران هم ثبت سفارش برای خرید آنلاین طلا داشتند و همین تجارب موجب شد که بعد از مدتی بسیاری از فروشندگان و تامین‌کنندگان به حضور در این پلتفرم ادامه بدهند و دوستانشان را هم تشویق کردند که به دیجی‌زرگر بیایند. شاید برای شما هم جالب باشد که ما این رکورد را در کسب‌وکارمان داریم که تاکنون از همه استان‌های ایران، مشتری داشته‌ایم.

      برای شروع کار، سرمایه اولیه شما چقدر بود؟

      در ابتدا سرمایه زیادی نیاز نبود، چون خودمان کدنویسی و مارکتینگ را بلد بودیم، اما برای شروع پروژه در بخش فنی، سرمایه شخصی خودمان را برای آن هزینه کردیم که حدود ۷۰میلیون تومان بود.

      چه مدت بدون اینکه درآمدی داشته باشید، کار می‌کردید؟

      از زمانی که پروژه را راه‌اندازی کردیم، طی یک بازه زمانی حدودا ۵ماهه، درآمدی نداشتیم، ولی بعد از آن کم‌کم فروش اتفاق افتاد و با درآمدزایی به آینده امیدوار شدیم.

      چه تعداد خرید تاکنون از دیجی‌زرگر انجام شده است؟

      اعلام رقم فروش معمولا ممکن است که مورد بهره‌برداری رقبا قرار بگیرد. من معذوریت دارم که چنین آماری را اعلام کنم.

      به صورت روزانه چه میزان درخواست برای طلا دارید؟

      پاسخ این سوال را به این صورت می‌توانم بدهم که ماهانه چندین هزار درخواست خرید یا مشاوره از سراسر کشور در دیجی‌زرگر ثبت می‌شود که به خرید آنلاین یا خرید حضوری از فروشندگان استان‌ها یا مشاوره و راهنمایی خرید هدایت می‌شوند.

      برگردیم به بازاری که در آن حضور دارید، رقیبان شما در این بازار چه کسب‌وکارهایی هستند؟

      رقیبان ما بیشتر طلافروشان و تامین‌کنندگانی هستند که جذابیت بازار آنلاین فروش طلا و جواهر را دیده‌اند و به واسطه همین، سایت‌های فروش آنلاین خود را راه‌اندازی کرده‌اند. ضمن اینکه قبل از دیجی‌زرگر، فروش طلا و جواهر در شبکه اجتماعی اینستاگرام رایج بود؛ یعنی طلافروشان، حساب اینستاگرام هم داشتند. اما در حال حاضر بیشتر به سمت طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن‌هایی برای فروش آنلاین طلا و جواهر سوق پیدا کرده‌اند.

      روی‌آوری فروشندگان و تامین‌کنندگان بازار طلا به راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و طراحی پلتفرم‌هایی برای فروش آنلاین طلا، برای دیجی‌زرگر تهدید است یا فرصت؟

      من نگاه مثبتی به این مسئله دارم، چون هر چه زمینه‌های فروش آنلاین طلا بیشتر فراهم شود، فرهنگ خرید آنلاین این فلز گرانبها هم بیشتر در بین مردم و جامعه نهادینه می‌شود. همین امر در نهایت مسیر را برای امثال ما هم هموارتر می‌کند. ضمن اینکه حتی فروشگاه‌هایی که خودشان فروش آنلاین دارند، این امکان برایشان فراهم است که از خدمات کسب‌وکار ما استفاده کنند.

      مردم چه عکس‌العملی به خرید آنلاین طلا داشته‌اند؟ چگونه توانسته‌اید اعتماد لازم را در میان مردم برای خرید آنلاین طلا ایجاد کنید؟

      گذشت زمان کمک زیادی به ما کرده است. به‌طوری که الان شرایط خرید آنلاین طلا و استقبال مردم، از سال گذشته و سال گذشته نیز از سال قبل از آن بسیار بهتر شده است. چون رفته رفته مردم متوجه شده‌اند که با خرید آنلاین هم، دقیقا به همان کالایی دست پیدا می‌کنند که با حضور در مغازه‌ها خریداری می‌کردند. همچنین شرایط کرونا موجب شده تا بسیاری از مردم خرید طلا به صورت آنلاین را در پیش بگیرند و کمتر برای خرید حضوری اقدام کنند.
      نکته دیگر عملکرد خود ما هم در استقبال مردم و اعتماد آنها به دیجی‌زرگر تاثیر زیادی داشته است. مثلا ما تنها با تامین‌کننده‌هایی کار می‌کنیم و آنها را روی پلتفرم‌مان داریم که مجوزهای لازم را از اتحادیه‌ها و صنف مربوطه دریافت کرده باشند. بنابراین محصول نهایی که به دست مشتری می‌رسد، از یک تامین‌کننده معتبر و احراز هویت‌شده است.
      مورد دیگری که مردم ‌هنگام هر خرید آنلاینی مورد توجه قرار می‌دهند، اعتبار سایت و حضور فعال و پررنگش است. ما در این زمینه سعی کرده‌ایم که حرفه‌ای عمل کنیم. موارد زیادی داشته‌ایم که مشتری بعد از خرید دوم و سوم به ما گفته که با وجود شک و تردیدی که داشته، عملکرد دیجی‌زرگر موجب شده تا اعتماد کند و خریدهای دوم و سوم و حتی بیشتری هم از ما داشته باشد.

      از بیزینس‌مدل دیجی زرگر بگویید و اینکه درآمدزایی کسب‌وکار شما به چه صورت و از چه روشی است؟

      مدل بیزینس کسب‌وکار ما به این صورت است که تامین‌کننده اگر فروشنده یا تولیدکننده و… باشد، پروفایل و دامینی در دیجی‌زرگر به او اختصاص داده می‌شود تا صفحه اختصاصی خودش را ایجاد کند. با داشتن این صفحه اختصاصی، دیگر نیازی نیست که صاحبان فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان به دنبال راه‌اندازی وب‌سایت خود باشند و برای تولید محتوا و نگهداری آن هزینه‌های بالایی بپردازند.
      بلکه در عوض کلیه مراحل سفارش‌گیری، هدایت مشتری به سمت فروشگاه و انجام مراحل خرید به عهده دیجی‌زرگر است. به ازای هر کالایی که روی سایت دیجی‌زرگر فروخته می‌شود، درصدی را ما به‌عنوان حق‌العمل دریافت می‌کنیم؛ یعنی همکاری با ما عملا هزینه‌ای برای فروشگاه‌ها و تامین‌کننده‌ها ندارد و تنها درصدی از فروش خود را به دیجی‌زرگر می‌پردازند.

      چند درصد؟

      در حوزه طلا و جواهر، سود فروشنده به‌طور کلی ۷درصد است. با توجه به قراردادهایی که با تامین‌کننده‌ها داریم، سهم دیجی‌زرگر از فروش‌هایی که اتفاق می‌افتد، بین ۲ تا ۵ درصد است.

      این درصد کمی نیست که شما دریافت می‌کنید؛ حتما آورده‌های دیجی‌زرگر برای فروشندگان اینقدر در‌خور توجه است که چنین درصدی را می‌پردازند.

      دیجی‌زرگر مارکت‌پلیسی است که ویترینی به وسعت کل ایران را در اختیار فروشندگان و تولیدکنندگان طلا و جواهر قرار می‌دهد تا آنها بتوانند به‌راحتی به طیف وسیعی از مشتریان دسترسی داشته باشند. استفاده از ویترین دیجی‌زرگر، طلافروشان را از راه‌اندازی شعبه‌های فیزیکی متعدد بی‌نیاز کرده است، چون الان برای راه‌اندازی هر باب مغازه طلافروشی، حداقل به ۵ کیلو طلا برای چینش ویترین مغازه نیاز است. بنابراین در کنار هزینه‌های رهن و اجاره مغازه و سایر مسائل مالی، هزینه بسیار هنگفتی است. اما دیجی‌زرگر نه‌تنها فضایی با مشتریانی از سراسر کشور را در اختیارشان قرار می‌دهد، بلکه هزینه‌های مارکتینگ، تولید محتوا و هدایت مشتری به سمت فروشندگان را نیز بر عهده دارد.

      سقف و کف قیمت کالاها و محصولاتی که روی وب‌سایت‌تان دارید، چقدر است؟

      از کالاهای خیلی سبک ۲۰۰ هزار تومان روی سایت داریم تا مصنوعاتی که بعضا تا ۴۰ گرم وزن دارند و قیمتشان بیش از ۸۰ میلیون تومان است. در حوزه جواهر البته قیمت‌ها خیلی متفاوت است و خیلی فرق دارد.

      بازار طلا، یک بازار لغزنده به لحاظ قیمت کالاهاست. از طرفی در این بازار به دلیل قیمت‌های بالای کالاها، بحث اعتماد مشتریان و نگه‌داشت مشتریان اهمیت زیادی دارد. شما در این بازار لغزنده چگونه کار می‌کنید؟

      عدم ثبات اقتصادی برای هر کسب‌وکاری ایجاد ضرر و زیان می‌کند، اما اثرگذاری عدم ثبات اقتصادی در بازار طلا که قیمت‌ها براساس ثانیه تغییر می‌کنند، اثرات جبران‌ناپذیری دارد. این چالش، چالش بسیار بزرگی است، چون مشتری دائما مردد است که الان طلا بخرد یا فردا یا اصلا نخرد.
      موجودیت کسب‌وکاری چون کسب‌وکار ما هم به خرید و فروش در این بازار وابسته است و هرگونه نوسان، تهدیدی برای حیات کسب‌وکارهایی چون دیجی‌زرگر است.
      در مورد تامین‌کننده هم همین مسئله و همین چالش وجود دارد، چون با عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، تامین‌کننده هم در حجم بزرگ‌تری باید خرید کند ولی از خرید خود مطمئن نیست و مجبور است دست نگه دارد. همه این موارد در کنار هم قرار می‌گیرد و کار ما را را سخت‌تر می‌کند، اما تلاش می‌کنیم که با ایجاد تجربه خوب خرید برای مشتریان، آنها را راضی نگه داریم.

      ارسال طلا و جواهر از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. همچنین از آنجایی که شما مارکت‌پلیس هستید و این کار بر عهده خود فروشندگان و تولیدکنندگان است، آیا ارسال‌ها به‌موقع است و ارسال‌کننده‌ها ریزه‌کاری‌های یک استارتاپ را که همان حفظ اعتماد مشتریان و حفظ کسب‌وکارشان است، رعایت می‌کنند؟

      مدل ارسال در کسب‌وکار ما، در سطح جهان هم مرسوم است. در این مدل خود تامین‌کننده، کالا را بسته‌بندی کرده و طبق استانداردها و حساسیت‌های مرسوم در حوزه طلا و جواهر این کار را انجام می‌دهند؛ یعنی طلا به دست ما در دیجی‌زرگر نمی‌رسد بلکه درخواست از طریق سایت ما به دست فروشنده می‌رسد و خود فروشنده کالا را برای مشتری ارسال می‌کند.
      این کار محاسن و معایبی دارد. خوبی این کار این است که سرعت عمل بالا می‌رود، اما از آنجایی که هر فروشنده بسته‌بندی ویژه خود را دارد، همه درخواست‌ها را در یک بسته‌بندی و پکیج یکسان به دست مشتری نمی‌رسد که در نهایت برای برندینگ دیجی‌زرگر موثر نیست. به همین دلیل ما راهکارهایی پیدا کرده‌ایم که بسته‌بندی یکسانی طراحی کرده و در اختیار فروشندگان قرار بدهیم تا مصنوعات طلا در بسته‌بندی ویژه و یکسان دیجی‌زرگر برای مشتریان ارسال شود.

      شما قصد انبارداری و بر عهده‌گرفتن بخش لجستیک کالاها را ندارید؟

      به‌طور کلی تا الان مشکل ویژه‌ای به لحاظ ارسال سفارش‌ها نداشته‌ایم اما شاید در آینده مرکز واحدی را هم ایجاد کنیم تا همه سفارش‌ها به آنجا بیاید و با بسته‌بندی مستقیم دیجی‌زرگر به دست مشتریان برسد. البته انبارداری کالای گران‌قیمتی مثل طلا، بحث‌های هزینه‌ای و امنیتی پیچیده‌ای دارد و به همین دلیل فعلا با روش کنونی کار را جلو می‌بریم چون تجمع حجم بالایی از طلا در یک مرکز، کار خطرناکی است. اما اگر راهکار امنی پیدا کنیم، برای ایجاد یک مرکز واحد برای ارسال خریدهای مشتریان اقدام می‌کنیم.

      تاکنون چند درصد از کالاهای ارسالی مرجوع شده است؟

      مرجوع‌شدن تا الان بیشتر در ارتباط با کالای سفارشی خاص اتفاق افتاده است. میزان مرجوعی حدود ۵درصد کالاهای سفارشی بوده است. ضمن اینکه تامین‌کننده موظف است که کالای ایراددار را پس بگیرد و این جزو اصول کاری دیجی‌زرگر است.

      دیجی‌زرگر برای هر فروشنده چه میزان از فروش را رقم می‌زند یا اینکه با استفاده از ظرفیت‌هایی که دیجی‌زرگر برایشان فراهم می‌کند، زمینه فروش چقدر طلا در دیجی‌زرگر را دارند؟

      ظرفیت فروش و ارائه خدمات در دیجی‌زرگر به نحوی است که تامین‌کنندگانی (طلافروش) که کیفیت محصولات و تنوع خوبی دارند و در ثبت و ارسال سفارش‌ها منظم و سریع عمل می‌کنند، ماهانه می‌تواند تا یک کیلوگرم از مصنوعات طلای خود را در دیجی‌زرگر به فروش برسانند.
      این پتانسیل بسیار خوبی در شرایط فعلی بازار و محدودیت‌هایی است که به علت ویروس کرونا درگیر آن هستیم. امیدواریم صاحبان برندها و تولیدکنندگان بزرگ کشور هم با استفاده از ظرفیت ایجادشده بتوانند سهمی از بازار آنلاین را به سبد مشتریان خود اضافه کنند و با کمک دیجی‌زرگر بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه به معرفی و فروش آنلاین محصولات خود به مصرف‌کنندگان در سراسر کشور بپردازند.

      کاهش قدرت خرید مردم چقدر بر بازار طلا و جواهر تاثیر گذاشته است؟ شما چقدر کاهش قدرت خرید مردم و عدم مراجعه برای خرید طلا و جواهر را در کسب‌وکارتان احساس کرده‌اید؟

      این سوال، یک جواب غافلگیرکننده دارد، چون به‌رغم کاهش قدرت خرید مردم و با وجود افزایش قیمت طلا، ما در بازار طلا به صورت بسیار زیاد و خیلی محسوس، شاهد عدم مراجعه مردم نبوده‌ایم و مردم در شرایط سخت هم برای خرید طلا اقدام می‌کنند. دلیل این مسئله هم یک دلیل فرهنگی است، چون ایرانیان به طلا به چشم سرمایه نگاه می‌کنند و حتی در شرایط نامساعد بازار هم هر چند به صورت اندک، برای خرید طلا اقدام می‌کنند.
      حتی اگر مردم پول هم نداشته باشند، این فرهنگ در بین بسیاری از آنها وجود دارد که وام بگیرند یا حتی قرض کنند و طلا بخرند، چون همانطور که گفتم، نگاه به طلا، علاوه بر اینکه کالایی زینتی است و داشتن آن به‌ویژه برای بانوان از اهمیت زیادی برخوردار است، وجودش در خانواده به‌عنوان یک سرمایه به شمار می‌رود و معمولا بر ارزش آن اضافه می‌شود و هرگونه هزینه برای آن در واقع نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است که از طرف خانواده انجام می‌شود.
      به همین دلیل هم است که ما درخواست‌های زیادی در دیجی‌زرگر داریم که خواهان خرید اقساطی یا خرید با پرداخت هزینه به صورت زمان‌دار هستند و همین مسئله موجب شده تا ما طی ماه‌های آینده این امکان را هم به دیجی‌زرگر اضافه کنیم. این مسئله هم نشان‌دهنده اهمیت طلا برای خانواده‌های ایرانی است، بنابراین ما شاهد کوچک‌ترشدن میزان طلاهای خریداری‌شده از سمت خانواده‌ها هستیم اما این کوچک‌شدن به اندازه رشد قیمت طلا نبوده ‌و مردم همچنان برای خرید طلا اقدام می‌کنند.

      کمی هم بپردازیم به جذب سرمایه دیجی‌زرگر. تاکنون چند راند جذب سرمایه داشته‌اید؟

      تقریبا یک راند. البته اگر شتاب‌دهنده را در نظر نگیریم که معمولا هم در نظر نمی‌گیرند.

      سرمایه‌گذار فعلی شما اسمارت‌آپ است که در اوایل همین سال اتفاق افتاد. میزان جذب سرمایه شما از اسمارت‌آپ چقدر بوده است؟

      نمی‌توانم به این رقم اشاره کنم و جزو مواردی است که صرفا بین ما و سرمایه‌گذار باید بماند.

      شما درآمدزا بودید؛ چرا برای جذب سرمایه اقدام کردید؟

      برای توسعه‌های زیربنایی و زیرساختی به جذب سرمایه نیاز داشتیم. بنابراین با اینکه درآمدزا بودیم اما میزان درآمدمان اینقدر نبود که هزینه گام‌های بلند ما برای توسعه را بدهد. خود مجموعه اسمارت‌آپ و سابقه مثبتش هم دلیل دیگری بود که موجب شد بخواهیم در کنارشان قرار بگیریم.
      البته من اعتقاد دارم که کسب‌وکارها و به‌ویژه استارتاپ‌ها نباید اولویتشان جذب سرمایه باشد، چون جذب سرمایه موفقیت را تضمین نمی‌کند. مسئله مهم این است که هسته اصلی کسب‌وکار دقیق و اصولی باشد و به اصطلاح کُر (core) اصلی کسب‌وکار به درستی بچرخد.

      اسمارت‌آپ به دیجی‌زرگر به چشم یک استارتاپ ارلی‌استیج نگاه کرده یا مید استیج؟

      فکر می‌کنم ما را به عنوان یک استارتاپ ارلی استیج در نظر گرفته‌اند.

      مدل سرمایه‌گذاری اسمارت‌آپ به این صورت است که بیشتر‌ روی استارتاپ‌های ارلی استیج سرمایه‌گذاری می‌کند.

      به نظرم براساس گردش مالی سالانه محاسبه شده و ما ارلی استیج به حساب آمدیم.

      تا آنجایی که من اطلاع دارم، (اگر تغییر بنیادینی در روش‌شان ایجاد نشده باشد) سرمایه‌گذاری این وی‌سی روی استارتاپ‌های مرحله ارلی استیج، معمولا کمتر از یک میلیارد تومان است و معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد هم سهم می‌گیرند. همین شرایط را هم احتمالا برای دیجی‌زرگر در نظر گرفته‌اند.

      بله، تقریبا همین‌طور است.

      چه تصویری از آینده دیجی‌زرگر ترسیم کرده‌اید؟ دیجی‌زرگر در نهایت می‌خواهد چه باشد؟

      آینده‌ای که ما برای دیجی‌زرگر تصور کرده‌ایم، این است که در بازار طلا و جواهر، چه در حوزه اطلاعات و محتوای تخصصی این حوزه و چه در حوزه فروش آنلاین، دیجی‌زرگر پایگاه مورد اعتمادی برای همه مردم ایران باشد‌ تا در مورد طلا و جواهر بیشتر بدانند، بتوانند محصولات را با هم مقایسه کنند و در نهایت برای خرید آگاهانه اقدام کنند. در این زمینه برنامه‌هایی داریم که با امکانات و ایده‌های نویی که در وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌زرگر پیاده‌سازی می‌کنیم، خرید آنلاین طلا و جواهر را به تجربه‌ای لذت‌بخش و خاطره‌انگیز تبدیل کنیم.
      ما همین جایگاه را در مورد عرضه‌کنندگان و تامین‌کنندگان نیز در نظر داریم. ما می‌خواهیم که آنها نیز محصول‌شان را با قیمت مناسب به دست مشتریان‌شان در سراسر ایران برسانند. ضمن اینکه می‌خواهیم پلتفرم ما به نوعی کار کند که اعتماد بخش زیادی از بدنه سنتی بازار را جلب کند.

      با توجه به اینکه قیمت طلا ثابت است، فروشندگان چگونه می‌توانند برای ارائه و عرضه مصنوعات طلا با هم رقابت کنند؟

      قیمت طلا و سود فروشنده تنها دو بخش مربوط به کالای طلا هستند. بخش‌های دیگری هم وجود دارد که مثلا مربوط به اجرت ساخت است. روی چنین مواردی فروشندگان می‌توانند با همدیگر رقابت کنند، چون طلا طی فرایندی به ویترین مغازه‌ها می‌رسد؛ از کارگاه به بنکداری، از بنکداری به جعبه‌دار و از آنجا به ویترین فروشگاه‌ها و بعد به دست مشتریان می‌رسد. در این فرایند، فرصت‌های زیادی برای ارائه قیمت رقابتی وجود دارد. دیجی‌زرگر با یک پلتفرم یکسان و یکپارچه می‌تواند محصولات مشابه را به قیمت یکسان به مشتریان عرضه کند.

      الان بازار طلا در حوزه آنلاین رهبر دارد یا هنوز اندازه کسب‌وکارها به نوعی نیست که خودشان را رهبر بازار آنلاین طلا و جواهر بدانند؟

      هم می‌توان گفت که این بازار رهبر دارد و هم می‌توان گفت که این بازار هنوز رهبری ندارد. زمانی که ما در سال ۹۶، دیجی‌زرگر را شروع کردیم، مارکت‌پلیسی مانند آنچه ما داشتیم، وجود نداشت. البته قبل از ما کسب‌وکارهای حوزه طلا و جواهر در بازار سنتی وجود داشتند که هر کدام به فراخور کسب‌وکارشان وب‌سایت‌هایی هم داشتند. اما این وب‌سایت منعکس‌کننده محصول یک تولیدکننده با اجرت ویژه همان تولیدی بود‌ و طبیعتا نمی‌توانست نیازهای کل جامعه را پوشش بدهد. دیجی‌زرگر با تنوع محصول و تنوع اجرت، جذابیت بیشتری برای خریداران ایجاد کرده است.

      در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فروشگاه با شما همکاری می‌کنند. اما در ایران حدود ۴۰ هزار واحد صنفی در تمامی رسته‌های مرتبط با طلا و جواهر داریم. تارگت دیجی‌زرگر برای رسیدن به چه تعداد از این فروشگاه‌هاست؟ یعنی فکر می‌کنید که بتوانید اعتماد چه تعداد از این فروشگاه‌ها را برای حضور در دیجی‌زرگر جلب کنید؟

      اینکه الان عدد مشخصی به شما بگویم، تقریبا ممکن نیست. ما هدفمان این است که تعادلی در میان عرضه و تقاضا ایجاد کنیم؛ بنابراین براساس نیازهای مشتریان برای جلب اعتماد فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان بیشتری تلاش می‌کنیم. البته یکی از اهداف مهم ما افزایش تولیدکنندگان و فروشندگان به دیجی‌زرگر است، اما کیفیت را هم مدنظر داریم و می‌خواهیم خدمات ارزنده‌تری به مشتریانمان ارائه کنیم.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.