X
   
 
    • رقابت برای ماندن/ پیش شرط های صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان
      نویسنده: ایوب فرهادی، مسوول توسعه تعاملات بین المللی، هاب بین المللی فناوری و نوآوری ایران
      چکیده
      یادداشتی از ایوب فرهادی، عضو هیات علمی دانشگاه، مسوول توسعه تعاملات بین المللی، هاب بین المللی فناوری و نوآوری ایران

      اکوسیستم فناوری و نوآوری در کشور ما پس از گذر از مرحله ساختار سازی و به اصطلاح توسعه بومی فناوری و نوآوری از طریق راه اندازی پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری، کارخانه های نوآوری، پردیس های فناوری، شتابدهنده ها، مراکز کار اشتراکی و در نتیجه آن خلق و تولید محصولات و خدمات دانش بنیان و فناورانه توسط شرکت های مربوطه، در حال حاضر با دو چالش اصلی فروش محصولات و خدمات دانش بنیان و فناورانه و تامین سرمایه برای سرپا نگه داشتن این شرکت ها مواجه شده است. برای غلبه بر این چالش ها راه حل های متعددی از جمله حمایت های دولتی در قالب معافیت های مالیاتی و تسهیلات و ارائه آیین نامه ها و بخش نامه های حمایتی از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی وزارتخانه های مرتبط ارائه شده است. اما همچنان این چالش ها گریبانگیر شرکت ها هستند.

      با توجه به اینکه فروش رکن اصلی پایداری شرکت هاست، ورود به عرصه های تجاری فناوری بین المللی می تواند یکی از موثرترین راه ها برای برون رفت از این چالش ها باشد. در این راستا توسعه تعاملات بین المللی در حوزه فناوری و نوآوری از طریق راه اندازی مراکز توسعه فناوری در عرصه بین المللی با ارائه خدماتی از قبیل بازاریابی و فروش محصولات و خدمات به ویژه در بازارهای رقابتی و پیچیده بین المللی، تأمین منابع مالی لازم برای تحقیق و توسعه، تولید و تجاری‌سازی محصولات و خدمات، اخذ استانداردهای بین‌المللی، برندسازی قوی، آموزش و حمایت شرکت ها در برابر مقررات بین‌المللی و انتقال فناوری های نوین به داخل کشور می تواند نقش بسزایی را در توسعه بازار شرکت های دانش بنیان و فناور ایفا کند.

      باید به این نکته توجه کرد که بازارهای بین‌المللی به شدت رقابتی هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان باید با شرکت‌های بزرگ و باسابقه رقابت کنند. این رقابت می‌تواند در زمینه قیمت، کیفیت، نوآوری، و بازاریابی و حتی تأمین مالی برای ورود به بازارهای بین‌المللی و توسعه فعالیت‌ها باشد. از طرفی هم این مراکز می توانند برای صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان، استانداردهای بین‌المللی مربوطه را اخذ کرده و از هدر رفتن زمان و منابع مالی شرکت ها جلوگیری کنند.

      در این مراکز استراتژی‌های بازاریابی و برندسازی قوی و مناسب برای معرفی و فروش محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه در بازارهای خارجی در اختیار شرکت ها قرار خواهد گرفت تا شرکت‌ها بتوانند با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند و اعتماد آن‌ها را جلب کنند.

      شرکت‌ ها برای فعالیت در بازارهای بین‌المللی نیاز به نیروی متخصص در حوزه‌های بازاریابی بین‌الملل، حقوق بین‌الملل و امور مالی دارند. مراکز توسعه تعاملات در جذب و نگهداری این نیروها و آشناسازی شرکت ها با قوانین و مقررات کشورهای هدف برای جلوگیری از بروز مشکلات قانونی نقش خواهند داشت.

      در انتها می توان گفت که مراکز توسعه تعاملات بین المللی بعنوان محلی امن برای ورود شرکت های دانش بنیان و فناور به عرصه های بین المللی در کنار اکوسیستم فناوری و نوآوری قرار می گیرد.

      منبع: نشریه داخلی ایمینو «ایما»