X
   
 
    • رازهای موفقیت ثروتمندترین مرد جهان
      ناشر: منبع: اقتصاد نیوز
      چکیده
      جف بزوس موسس و مالک شرکت آمازون پولدارترین مرد دنیا می باشد. داستان زندگی "جف بزوس" در محیط آنلاین یکی از جذاب ترین داستان ها محسوب می شود که قدرت او را نشان می دهد. یکی از افراد موفق در زمینه بیزینس و موسس شرکت بزرگ آمازون است که به شدت روی ایده های تازه و جدید تمرکز می کند. او اعلام کرده است که اگر می خواهید راز موفقیت ما را بدانید، باید بگویم که ما به شدت مشتری محور عمل می کنیم، اهداف بلند مدت داریم و همیشه از ایده های جدید استقبال می کنیم. علاوه بر آن افراد گروه "جف بزوس" همیشه به رقیبان خود توجه می کنند و به دنبال راه های جدید تر هستند. به همین دلیل در این قسمت از رازهای موفقیت قصد داریم که راز های موفقیت جف را به شما معرفی کنیم.

      1. اطراف خود را با بهترین تیم کاری پر کنید

      زمانی که کارمندانی کافی با پتانسیل بالا داشته باشید، قطعا می توانید به امتیاز های خوبی برسید. در نتیجه همیشه به دنبال افراد و مهارت های فکری بالا بگردید زیرا کسی که توسط ما استخدام می شود، تاثیر بسیار مهمی در موفقیت کلی کار ما دارد. ارزیابی کارمندان را هم به موقع انجام دهید تا پیشرفت را تحت کنترل داشته باشید.

      2. از اشتباهاتتان بیاموزید

      آمازون بیش از آنچه فکرش را بکنید، تا به حال شکست خورده است، رقیبان بسیار سختی هم دارد اما کاری که باید انجام دهید، این است که تسلیم نشوید و از اشتباهاتتان بیاموزید تا دفعه بعد آن ها را بهبود ببخشید و حتی اگر تکرارشان نکنید.

      نوآوری هرگز بدون اشتباه حاصل نمی شود، نوآوری حاصل یک سری کج فهمی هایی است که با اشتباه کردن، ارتقا پیدا می کند و باعث می شود که شما یک کار را در نهایت به شکل کاملاً درست به انجام برسانید. یاد گرفتن از شکست، یکی از اصلی ترین عوامل پیروزی شما خواهد بود.

      3. میانه رو و اقتصادی باشید

      میانه رو بودن و تعادل داشتن، همیشه مفید واقع می شود. "بزوس" از همان اول، فردی اقتصادی و صرفه جو بود. او سعی می کرد از لوازم ساده استفاده کند و هیچ گاه در هیچ کاری عجله نمی کرد. او همیشه از اجناس ارزان قیمت استفاده می کرد و زندگی ساده ای داشت. او به جای این که به فکر اجناس گران قیمت و کارهای بسیار پرهزینه باشد، بودجه مالی خود را برای انجام کارهای بزرگ تر نگه می داشت.

      4. همیشه به فلسفه «روز اول» پایبند باشید

      "جف بزوس" در همان روز اول تاسیس شرکت به فلسفه «روز اول» پایبند بود. تمام کارمندان و اعضای آمازون باید همیشه این ذهنیت را داشته باشند که در اولین روز تاسیس شرکت هستند. این تفکر سبب توسعه کار شرکت و کارمندان و رسیدن به خواسته ها خواهد شد.

      5. خودتان را 80 ساله تصور کنید

      برای موفقیت در کسب و کارتان مانند "جف بزوس" عمل کنید. موسس آمازون برای فهمیدن اینکه کدام فرصت برای کسب و کارش بهتر است و کدام مناسب نیست، خودم را در سن 80سالگی تصور می کند و از خودم می پرسد آیا از اینکه شانس امتحان نکردن آن را به خودم ندادم پشیمانم؟ اگر پاسخ مثبت بود، حتما آن کار را انجام می دهد. قبل از راه اندازی آمازون، "بزوس" شغل خوبی در بخش سرمایه گذاری داشت اما وقتی متوجه رشد سریع اینترنت شد، شغل ایده آلش را کنار گذاشت.

      6. محکم باشید

      چند سال بیشتر نیست که بزوس در اجتماع شناخته شده است اما این شهرت نتیجه سال ها تلاش در پشت صحنه است. او با وجود همه شکست ها و رقابت های بسیار سخت و سنگین برای هدف خود جنگید و پابرجا باقی ماند تا توانست به رشد امروزش برسد. موفقیت امروز او نتیجه سازش های متعدد و تلاش های بی وقفه است. او عقیده دارد که همه انسان ها باید از اهدافی که دارند تصویر کاملا شفافی در ذهن خود ایجاد کنند و همیشه به آن دسترسی داشته باشند تا بتوانند در لحظات سخت دوام بیاورند.

      7. کارمندان بی انگیزه را جدا کنید

      "جف بزوس" برای موفقیت آمازون سهمی از شرکت را به کارمندان می دهد تا آنها انگیزه داشته باشند زیرا او معتقد است موفقیت آمازون تا حد زیادی به استخدام و حفظ کارمندان با انگیزه، بستگی دارد. همه آنها باید فکر کنند که مالک آمازون هستند. او حتی به کارمندان پیشنهاد کرده در صورت دوست نداشتن کار در آمازون استعفا داده و 5 هزار دلار جایزه بگیرند. او اینگونه کارمندان بی انگیزه را از شرکت جداکرده تا در بلندمدت، شرکت سودآوری زیادی داشته باشد.

      8. بزرگ فکر کنید

      آمازون فقط یک کتابفروشی آنلاین نیست. این کتاب ها از طریق آمازون؛ راحت ترین روش را برای رسیدن به دست مشتری پیدا می کنند اما آمازون برای "بزوس" ، تازه شروع کار است. بزوس رویاهای دست نیافتنی دارد و برای آن ها سخت تلاش می کند و هیچ گاه به چیزهای کم راضی نمی شود.

      9. روی مشتری تمرکز کنید

      "جف بزوس" به شدت به مزایای تجارت آنلاین اعتقاد دارد و همیشه رفتار مشتری را مد نظر قرار می دهد. او به طور مداوم ویژگی هایی که برای هدفش نیاز دارد را مورد بررسی قرار می دهد و به جایگاه مشتری توجه بسیار زیادی دارد. اگر تا به حال به آمازون مراجعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که این سایت همیشه از مشتریان می خواهد تا نظرات انتقادی و منفی خود را هم بیان کنند زیرا دوست دارد آن ها را بشناسد و برای جلب رضایتشان بیشتر تلاش کند و در نتیجه هدف اصلی آن ها راضی نگه داشتن مشتری است.

      10. منعطف و پرتلاش باشید

      یک کارآفرین باید منعطف و پرتلاش باشد. اگر پرتلاش و با انگیزه نباشید، در همان ابتدا تسلیم خواهید شد و اگر منعطف نباشید، تنها زمان خود را هدر می دهید و به قدری ناامید می شوید که دیگر برای حل مسائل به وجود آمده ناتوان خواهید بود.

      11. درک بهتری از مشتریان داشته باشید

      شکایت های مشتریان و نارضایتی های آن ها موضوعی ویرانگر برای یک کسب و کار است. "جف بزوس" برای درک بهتر مشتریان دو روز از سال را در مرکز پشتیبانی مشتریان حضور پیدا می کند تا به مشکلات مردم رسیدگی کند.

      12. قوانین شخصی خود را ایجاد کنید

      جالب است بدانید که آمازون اولین بار از طریق یک نوشته یک خطی به فکر "بزوس" رسید. به همین دلیل اگر می خواهید یک ایده جدید را به کار بیندازید، اول باید آن را به طور کامل موشکافی کنید، برای آن مطالعه کنید و قوانین تعیین کنید. از طرفی نباید تیم فکری خود را بیش از حد بزرگ کنید. "بزوس" در این زمینه یک اصطلاح دارد که تیم کاری شما برای مشورت، نباید آنقدر بزرگ باشد که نتوانید با دوعدد پیتزا آن ها را سیر کنید.

      13. به اهداف بلند مدت فکر کنید

      "جف بزوس" آمازون را به عنوان یک هدف بلند مدت در ذهن خود نگاه نمی کرد و قبول داشت که برای رسیدن به آن، باید چند مسیر کوتاه مدت را پشت سر بگذارد. پس اگر در همان مرحله اول با سختی های زیادی روبرو شدید، جا نزنید و به فکر هدف اصلی و بلندمدت خود باشید.

      14. همیشه در حال یادگیری باشید

      یکی از تاثیرگذارترین رازهای موفقیت "بزوس" این است که او اعتقاد دارد هنوز چیزهای خیلی زیادی وجود دارد که باید یاد بگیرد. برای موفقیت در کسب و کار همیشه باید در حال یادگیری باشید.

      15. یادداشت و مباحثه را جایگزین اسلایدها کنید

      برخی شرکت ها برای برگزاری جلسات موضوعات را به کمک اسلایدها نمایش می دهند. با این روش تنها مطالبی را می توان انتقال داد که لیست شده هستند و کارآیی خاصی ندارند. یکی از رازهای موفقیت آمازون این است که به جای نمایش اسلایدها، آنها جلسات را با استفاده از یادداشت های گزارشی برگزار کرده و ایده های خود را به صورت یادداشت می نویسند. با نوشتن مغز ایده ها و افکار را سریعتر برایتان تولید می کند.

      16. روزهای اول به سودآوری فکر نکنید

      یکی دیگر از رازهای موفقیت آمازون این بود که آنها در ابتدای مسیر رشد شرکت آمازون، حواس دیگران را از عدم سودآوری این شرکت پرت می کردند. او در ابتدا خود را بی خبر از عدم سودآوری شرکت می زده و عنوان می کرده که اطلاعی در این مورد ندارد. آمازون شش سال پس از راه اندازی به سوددهی رسید. حتی در آن زمان، سود آمازون از درآمدِ بیش از 1 بیلیون دلاری شرکت، فقط حدود 5 میلیون دلار بود. این روند سود دهی در برنامه ی کسب وکار "جف " که بر پایه ی رشد تدریجی طرح ریزی شده بود، کاملا عادی به نظر می رسید. "بزوس" هیچ عجله ای برای سوددهی بالا نداشت، بلکه در تلاش بود تا در عینِ پایین نگه داشتن قیمت ها درآمد شرکت را مجددا در فرایندهای کاری سرمایه گذاری کند.

      17. ریسک کنید

      قبل از این که ایده های بزرگ را به مرحله اجرا برسانید، باید کمی از حوزه امنیتی یا همان حاشیه امن خود خارج شوید. گاهی اوقات مجبور می شوید که از شغل کنونی دست بکشید یا با خانواده کشمکش پیدا کنید تا بتوانید ایده خود را به کار بگیرید. پس قطعا هر کار بزرگی نیازمند ریسک پذیری است و شما نیز نباید از آن بترسید.

      18. از بازاریابی دهان به دهان کمک بگیرید

      از جمله مؤثرترین راهکارهای رشد هر کسب وکاری بازاریابی دهان به دهان است. اگر محصولات یا خدمات باکیفیت ارزش صحبت کردن را داشته باشند، این نوع بازاریابی، به موفقیت می رسد.

      19. اگر دیگران ایده هایتان را به خوبی درک نمی کنند، اشکالی ندارد

      هرچه ایده ی نوآورانه تری داشته باشید، احتمال اینکه دیگران منظورتان را درست متوجه نشوند پس وقتی از ایده ای صحبت می کنید که قرار است جهانی شود، خیلی هم عجیب نیست که عده ی زیادی متوجه منظورتان نشوند.

      20. پول کمتری از مشتری بگیرید

      بعضی شرکت ها دائما به دنبال بهانه ای می گردند تا پول بیشتری از مشتری بگیرند اما آمازون از این استراتژی قیمت گذاری استقبال نکرده است و موفقیت "جف بزوس" کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است. افزایش قیمت ها می تواند به نارضایتی مشتریان تان منجر شود و در درازمدت به کاهش درآمد بینجامد. پس قبل از افزایش قیمت ها مدل کسب وکار خود را به یک مدل ارزان تر و بهره ورتر تبدیل کنید.

      21. از رقبای خود تقلید کنید

      گاهی برای موفقیت لازم است چشم تان را بر رقبای خود نبندید و از نکات مثبت عملکرد رقبا الگو بگیرید.