X
   
 
    • نگاهی به فرآیند ورود استارت‌آپ‌ها به صنعت معدن/ چرا استارت‌آپ‌‎های معدنی برای بخش معدن مهم هستند؟
      چکیده
      امروز اکثر دولت‌های دنیا به این مسئله پی برده‌اند که برای ایجاد دانش، نوآوری و جدیدترین فناوری‌ها برای کشور، سرمایه گذاری در کارآفرینی و ایجاد و رشد استارت‌آپ‌ها بسیار سودمند و مهم است و استارت‌آپ‌ها می‌توانند در هر بخش اقتصادی ورود کنند. در این مقاله قصد داریم به طور ویژه در مورد بخش معدن صحبت کنیم.

      بخش معدن باوجود داشتن بودجه‌های کلان به طور مداوم با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است که استارت‌آپ‌ها می‌توانند نوآوری و توسعه لازم را برای روبه‌رو شدن با این چالش‌ها به کارگیرند.

      بنابراین، جای تعجبی ندارد که که بیش از 200 استارت‌آپ معدنی در جهان وجود دارد که توسعه پایدار بخش معدن را فراهم و تسریع می‌کنند.

      این استارت‌آپ‌ها، دانش خودشان را در شش حوزه اصلی متمرکز کرده‌اند: فناوری، اقدامات زیرساختی، محیط زیست، امور مالی، منابع انسانی و فرآیندهای عملیاتی.


      معدن از دریچه تکنولوژی و فناوری

      دلیل اینکه گرایش بیشتر استارت‌آپ‌ها به این حوزه این است که صنعت معدن نیاز دارد برای جلوگیری از ناکارآمدی روش‌های قبلی از فناوری‌های جدید برای فعالیت‌های معدنکاری بهره گیرد. این فناوری‌ها می‌توانند در فرآیند اکتشاف، استخراج یا فرآوری مواد معدنی نیاز معادن را تامین کنند.

      محیط زیست پاشنه آشیل معدنکاری

      مانند هر بخش دیگری، معدنکاری باید به صنعت سبز روی آورد و در مصرف آب و انرژی مسئولیت­پذیرتر باشد. همچنین، همانطور که می‌دانیم فعالیت‌های معدنکاری مقدار زیادی باطله‌ تولید می‌‎کنند که در سدهای باطله جمع‌آوری می‌شوند. یکی از اهداف اصلی این بخش تصفیه و بازیابی حداکثری منابع آبی مصرفی و جلوگیری از ورود آب شیرین به فرآیندهای معدنی بوده که بسیار مورد توجه استارت‌آپ‌ها قرار گرفته است.

      جغرافیای استارت‌آپ‌های معدنی

      پرواضح است استارت‌آپ‌های این حوزه بیشتر در کشورهای معدنی دنیا مانند ایالات متحده امریکا و استرالیا واقع شده اند. اما اگر در مورد شهرها صحبت کنیم، نکته جالب اینکه شهر سانتیاگو در شیلی شهری به‌حساب می‌آید که بیشترین استارت‌آپ معدنی را در خود جای داده است.

      مانع اصلی نوآوری باز در بخش معدن

      یکی از موانع اصلی این است که رهبران معدن در تلاشند تا با استفاده از فرآیندهای پیچیده و انرژی‌بر تحقیق و توسعه چرخ این صنعت را بازسازی کنند، اما بیشتر رهبران این حوزه به این امر واقف نیستند که بسیاری موارد از قبل وجود دارد و آماده است. اینجاست که مفهوم نوآوری باز مطرح و بیش از پیش این نیاز احساس می‌شود تا رهبران این حوزه درک کاملی از خدمات قابل ارائه توسط شرکت‌های نوپا داشته باشند، زیرا برخی از آن‌ها در مراحل اولیه توسعه کسب و کار استارت‌آپ خود هستند. همچنین استارت‌آپ‌های خوبی نیز وجود دارند که طی 3-4 سال گذشته تاسیس شده اند و برای مشتریان مختلف حوزه معدن خدمات ارائه می‌دهند.

      به‌طور خلاصه، رهبران، مدیران و تصمیم‌گیران صنعت معدن باید تلاش کنند تا از خدمات سودآور، محصولات بهینه و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای که توسط این استارت‌آپ‌ها ارائه می‌شود برای بهبود کسب و کارهای معدنی خودشان بهره ببرند. این مهم در بلند مدت برای توسعه پایدار بخش معدن بسیار مفید و پراهمیت خواهد بود.