X
   
 
    • استارتاپ یونیکورن چیست و کدام کشور بیشترین یونیکورن را دارد؟
      نویسنده: سعید موتابی، کارشناس تجاری سازی ایمینو
      چکیده
      گزارش های جهانی نشان می دهد بیش از 50 درصد از یونیکورن ها در حوزه تکنولوژی سازمانی (Enterprise Tech) و خدمات مالی متمرکز شده اند.

      بنگاه استارتاپ ژنوم(Srartup Genome) در گزارش سال 2022 خود در ارتباط با وضعیت استارتاپ‌ها به بررسی شرکت‌های تک‌شاخ موجود در اکوسیستم‌ها پرداخته و وضعیت و توزیع این شرکت‌ها را بررسی کرده است.

      یک شرکت نوپای تک‌شاخ (UniCorn) شرکت تازه تاسیسی است که ارزش بازار آن از یک میلیارد دلار عبور می‌کند. یکی از فاکتورهای بررسی اکوسیستم‌های برتر، تعداد شرکت‌های تک‌شاخ فعال در آن اکوسیستم است. تعداد شرکت‌های تک‌شاخ جدید موجود در تمامی اکسیستم‌ها از حدود 140 شرکت در سال ۲۰۲۰ به بیش از 530 شرکت در سال ۲۰۲۱ رسیده است. تعداد شرکت‌های تک‌شاخ هر سال روند رو به رشد داشته که نشان دهنده رشد مالی استارتاپ‌هاست. رشد قابل توجه در سال 2021 نشان‌دهنده گردش مالی بالای تک‌شاخ‌ها در این سال است.



      113 اکوسیستم در سال 2021 حداقل یک شرکت تک‌شاخ تولید کرده‌اند. هم‌چنین 22 اکوسیستم (شامل شهرهای بریزبن، لوکزامبورگ، سانتیاگوـ والپارایسو(شیلی)، هوشی‌مین(ویتنام)) در سال ۲۰۲۱ به اولین تک‌شاخ دست یافته‌اند.

      تعداد شرکت‌های تک‌شاخ هر سال روند رو به رشد داشته است که نشان‌دهنده رشد مالی استارتاپ‌هاست.


      بیشتر از 50 درصد شرکت‌های تک‌شاخ در قاره آمریکا شمالی واقع شده‌اند. در رتبه بعدی آسیا با حدود 28 درصد و اروپا با 11درصد قرار دارند. مجموع باقی قاره‌ها کمتر از 10 درصد است.



      با بررسی 100 شرکت برتر تک‌شاخ از نظر میزان ارزش، مشاهده می‌شود بیش از 50 درصد از این شرکت‌ها در حوزه تکنولوژی سازمانی (Enterprise Tech) و خدمات مالی مشغول به فعالیت هستند.



      در بین 100 شرکت برتر تک‌شاخ در سال 2022، 59 شرکت در امریکا واقع شده‌اند. در رتبه‌های بعدی چین، انگلستان و هند قرار دارند. حضور ترکیه با یک شرکت در بین 100 شرکت برتر جالب توجه است.

      معمولا استارتاپ‌های یونیکورن در سه ویژگی با یکدیگر مشترک هستند. در حوزه فعالیت خود اولین بوده و پیشرو‌اند، از فناوری‌های قدرتمند استفاده می‌کنند و خلاقیت چشم‌گیری دارند.

      بر اساس این گزارش، استارتاپ دکاکورن و هکتاکورن به مجموعه‌هایی گفته می‌شود که از مرز ارزش تجاری ۱۰ میلیارد دلار و ۱۰۰ میلیارد دلار گذشته‌اند.