X
   
 
    • صفر تا صد بوم مدل کسب و کار استروالدر
      ناشر: منبع: هفته نامه شنبه
      چکیده
      مدل کسب و کار استروالدر برای ترسیم سریع تصویری از یک ایده استفاده می‌شود و ما این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از کسب و کار خود داشته باشیم و راحت‌تر بتوانیم آن را به دیگران توضیح دهیم و مراحل تبدیل ایده به یک تجارت را به سادگی نشان دهیم.

      به گزارش ایمینو با قسمت‌های بوم مدل کسب و کار استروالدر آشنا شوید:

      آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان نقشه‌ای بکشید و چشم اندازهای مختلف کارتان را در آن مشخص کنید؟ طرحی که همه جوانب کار شما را تحت پوشش قرار دهد و همه مراحل کاری‌تان را به معرض نمایش بگذارد و برای تحقق این موضوع بوم مدل کسب و کار استروالدر به عنوان یک ابزار مدیریتی به شما این اجازه را می‌دهد تا کار خود را به بهترین شکل شرح دهید و مراحل کارتان را به چالش بکشید و در آن چرخه ایجاد کنید.


      یک زبان ارتباطی مشترک برای ترسیم افکار و نظرات که همه‌ی روال کاری کسب و کار، اهداف و چرخه‌های کاری را در کمتر از ۱۰ دقیقه نشان می‌دهد؛ ابزاری استراتژیک که در واقع یک جدول است که بخش‌های مختلف یک ایده را به معرض نمایش می‌گذارد و از آنجایی که این بوم مدل برای اولین بار توسط فردی به نام الکساندر استروالدر معرفی شد به عنوان بوم مدل کسب و کار استروالدر شناخته می‌شود.


      قلب بوم مدل کسب و کار استروالدر و البته هر بوم مدل کسب و کاری، مشتریان هستند زیرا بدون آنها هیچ کسب و کار و شرکتی در دراز مدت دوام نمی‌آورد برای همین نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های بوم مدل کسب و کار استروالدر به بر طرف کردن نیازهای مشتریان اختصاص داده شده است. در واقع بهتر است بدانید که بوم مدل کسب و کار استروالدر از چندین بخش مشخص تشکیل شده که به عنوان یکی بیزینس پلن برای راهبرد شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


      بوم مدل کسب و کار چیست؟

      بوم مدل کسب و کار یک ساختار ساده از همه واقعیت‌های کاری شما که برای آن تعاریف مختلفی بیان شده است. ساختاری از فرآیندهای مختلف ایده تا عملی ساختن آن که به صورت یک استراتژی راهبردی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها ضروری و واجب است.

      یک بوم مدل کسب و کار در واقع به شما الگویی برای در نظر گرفتن میزان هزینه‌ها و تامین آن، منابع انسانی و مشتریانتان می‌دهد و جنبه‌های توزیع و قیمت گذاری محصول و خدمات شما را نشان می‌دهد.

      بوم مدل کسب و کار نیز در واقع یک جدول است که هم این اطلاعات را به طور دسته بندی شده و دقیق در معرض نمایش گذاشته و می‌تواند در کمترین زمان همه استراتژی‌های یک کسب و کار را نشان دهد.


      بوم مدل کسب و کار استروالدر

      بوم مدل کسب و کار استروالدر بر طبق تعریفی که خود آقای استروالدر بیان کرده است و به عنوان یکی از معروف‌ترین تعاریف شناخته می‌شود، به این صورت است که ابزار مفهومی، با مجموعه عناصر و ارتباط‌هایی منطق درآمدزایی شرکت یا سازمانی را نشان می‌دهد.

      یکی از کامل‌ترین مدل‌های بیزینس پلن نیز که امروزه بیشتر از هر مدل دیگری در دنیا مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد بوم مدل کسب و کار استروالدر است. راهنمایی برای جهت دهی به مسیر کسب و کارها که شامل ۹ بخش مختلف است و در هر بخش یکی از عناصر مهم تاثیرگذار بر کسب و کار بیان شده است.

      این ۹ بخش همانطور که در تصویر زیر نیر مشاهده می‌کنید عبارتند از:

      بخش‌های مشتری
      ارتباط با مشتری
      ارزش پیشنهادی
      فعالیت‌های کلیدی
      شرکای کلیدی
      کانال‌ها
      منابع کلیدی
      جریان‌های درآمدی
      ساختار هزینه


      بوم مدل کسب و کار استروالدر برای ترسیم سریع تصویری از یک ایده استفاده می‌شود و ما این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از کسب و کار خود داشته باشیم و راحت‌تر بتوانیم آن را به دیگران توضیح دهیم و مراحل تبدیل ایده به یک تجارت را به سادگی نشان دهیم.


      آموزش بوم مدل کسب و کار

      نحوه استفاده از بوم مدل کسب و کار استروالدر نیز به این صورت است که در ساختاری جدول مانند همانند شکل بالا به طور دقیق همه مفاهیم را پیاده می‌کنیم و با شناخت بهتر مشتریان، محصولات و اهدافی که داریم مسیر موفقیت را برای خود ساده‌تر می‌سازیم.


      قلب یک بوم مدل کسب و کار استروالدر چیست

      یکی از مهم‌ترین بخش‌های نوشتن بوم مدل کسب و کار پاسخ به این سوال است که قلب یک مدل کسب و کار استروالدر چیست برای این موضوع باید بدانید که مشتریان قلب مدل کسب و کار استروالدر هستند و به عنوان مهم‌ترین و اولین بخش مورد توجه در بوم مدل کسب و کار استروالدر نیز تحت عنوان بخش‌های مشتریان در نظر گرفته می‌شوند.

      افرادی که قرار است خدمات و یا محصولات شما را دریافت کنند هدف و قلب مدل کسب و کار استروالدر هستند و همه ما می‌دانیم که بدون وجود آنها هیچ موفقیتی برای هیچ کسب و کاری به وجود نخواهد آمد.

      مهم‌ترین سوالاتی که بعد از اینکه متوجه شدید قلب یک بوم مدل کسب و کار چیست باید مطرح کنید این است که ما قرار است محصول و خدمات خود را برای چه کسانی ارائه دهیم و مهم‌ترین مشتریان ما چه کسانی هستند. در این بخش به عنوان قلب مدل کسب و کار استروالدر باید مشتریان از جهات مختلف همانند سن، جنس، علایق و عادت‌های هزینه‌ای مورد بررسی قرار گیرند و در نظر بگیرید که آیا محصول و یا خدمات شما هم برای زنان و هم مردان جذاب است یا خیر، حدود سنی مخاطبین شما چند سال است، خصوصیات فردی این مشتریان چگونه است و شما قرار است که کدام مشکل آنها را حل کنید و اینگونه شخصیت مخاصبین خود را به خوبی شناسایی کنید و قلب مدل کسب و کار استروالدر را بهتر بشناسید!


      ارتباط با مشتریان

      در این قسمت باید بدانید که مشتریان به عنوان قلب مدل کسب و کار استروالدر چگونه باید با کسب و کار شما تعامل داشته باشند. آیا قرار است که به صورت حضوری با آنها ارتباط برقرار کنید و یا این ارتباط قرار است به صورت آنلاین و تلفنی باشد که در این بخش می‎توانید به طور کامل روش تعامل خودتان و مشتریانتان را روشن کنید.

      ارتباط احساسی، پیوند عاطفی بین برند و مشتری منجر به فروش بیشتر می‌شود


      کانال ها

      بعد از اینکه قسمت مشتریان را به عنوان قلب بوم مدل کسب و کار استروالدر به اتمام رساندید حال باید قسمت کانال‌ها را پر کنید. راه‌هایی که قرار است مشتریان شما با تجارت شما در ارتباط باشند و در واقع از این طریق چرخه فروش شما صورت می‌گیرد. بازاریابی که باید برای کسب و کار خود انجام دهید.

      مهم‌ترین سوالاتی که باید در این بخش به آنها پاسخ دهید عبارتند از:

      آیا مشتریان شما در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند؟
      آیا آنها بیشتر وقت خود را در ماشین هستند و به رادیو گوش می‌دهند؟
      آیا آنها در رویدادها و کنفرانس‌ها شرکت می‌کنند
      آیا آنها جمعه شب‌ها ساعت ۷ تلویزیون تماشا می‌کنند؟

      نمونه کانال‌هایی هم که باید در این بخش در نظر داشته باشید عبارتند از:

      رسانه‌های اجتماعی
      صحبت عمومی و رو در رو
      ایمیل
      شبکه سازی
      SEM یا بازاریابی موتور جستجو
      SEO بهینه سازی موتور جستجو
      شرکت‌های وابسته
      روابط عمومی
      تبلیغات
      نمایشگاه‌های تجاری
      بازاریابی محتوا
      بیلبوردها و تلوزیون و رادیو

      در این قسمت در واقع می‌توانید به درک بهتری برای دستیابی به مشتریان‌تان برای بازاریابی برسید.


      ارزش های پیشنهادی

      در این بخش باید در نظر بگیرید که شما نسبت به رقبای خود برای مشتریان چه مزیت‌هایی دارید و استفاده از کسب و کار شما برای آنها چه منفعتی در پیش دارد

      مهم‌ترین سوالاتی که در این بخش باید در نظر داشت عبارتند از:

      چه ارزشی به مشتریان خود ارائه می‌دهید؟
      قرار است چه مشکلی را برطرف کنید؟
      قرار است کدام نیاز مشتری بر طرف شود؟


      فعالیت های کلیدی

      در این بخش فعالیت‌های اصلی کسب و کار شما و مهم‌ترین اقداماتی که باید برای موفقیت انجام دهید نوشته می‌شود. پیشنهادهایی برای کسب درآمد.

      ارتباط بهتر با مشتری که باید سوالات زیر را در تدوین این بخش در نظر بگیرید:

      چه استراتژی‌هایی در نظر دارید؟
      چه مدت زمانی را برای عملی کردن ایده‌تان در نظر دارید؟
      توسعه فنی چکونه صورت می‌گیرد؟
      چه منابعی استفاده می‌شود؟
      توزیع محصول چگونه است؟
      برای ارتباط با مشتری چه فعالیت‌هایی در نظر دارید؟


      در این مرحله در نظر می‌گیرید که برای دستیابی به فعالیت‌های کلیدی به چه منابع عملی نیاز دارید، منابعی که برای کسب و کارتان به آنها نیاز دارید مثل فضاهای اداری، کامپیوترها، کارمندان، اینترنت، ماشین، دوچرخه، برق، بخش‌های ماشینی و …


      شرکای کلیدی

      لیستی از شرکت‌ها، تامین کنندگان و افرادی که ممکن است برای دستیابی به فعالیت‌های کلیدی خود و ارائه اعتبار بخشیدن به مشتریان به آنها نیاز داشته باشید. به این معنا که اگر نتوانید به تنهایی مشکل خود را حل کنید به چه افرادی نیاز دارید و از طریق آنها می‌توانید نیاز خود را بر طرف کنید. مثلا اگر شما مواد غذایی به مشتری می‌فروشید ممکن است برای تهیه نان به نانوایی محل نیاز داشته باشید.


      جریان های درآمدی

      از آنجا که مشتریان قلب مدل کسب و کار استرالدر هستند، باید در اینجا در نظر بگیرید که این مشتریان برای خدمات و محصول شما حاضر هستند چقدر هزینه کنند و سوالاتی که ابنجا مطرح کی‌شود:

      پرداخت برای هر محصول چقدر است؟
      هزینه خدمات چقدر است؟
      نرخ ثابت برای اشتراک و ابونمان چقدر است؟
      سود سهام چه میزان است؟
      طریقه پرداخت پول به چه صورت خواهد بود؟


      ساختار هزینه ها

      این قسمت اشاره به همه هزینه‌هایی دارد که شما در کسب و کار خود به آنها نیاز دارید.

      هزینه دستیابی به فعالیتهای کلیدی مشاغل من چقدر است؟
      هزینه منابع اصلی و مشارکت‌های کلیدی من چقدر است؟
      هزینه دستیابی به گزاره ارزش برای مشتریان چقدر است؟
      چه هزینه‌های اضافی در این کار وجود دارد؟
      هزینه مجوزها چقدر است؟
      هزینه بیمه چقدر است؟
      هزینه کلی کار من چقدر است؟
      هزینه استخدام چقدر است؟

      اگر شما هم در حال راه اندازی کسب و کاری هستید و یا کار خود را به تازگی راه اندازی کرده‌اید بهتر است هر چه سریع‌تر یک بوم مدل کسب و کار استروالدر برای خودتان در نظر بگیرید و همه نکات و روند‌هایی که قرار است با آن مواجه شوید را به طور خلاصه در آن بنویسید و اینگونه مسیر خود را برای رسیدن به موفقیت هموارتر سازید